מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0616.4108  תגובות חז"ל לגנוזיס
ד"ר מיכאל מאךסמינר

בשלהי תקופת הבית השני קמים זרמים דתיים-פילסופיים חדשים שאבות הכנסיה (ובעקבותיהם גם החוקרים המודרניים) מכנים בשם כולל בשם 'גנוזיס'. מצד אחד בונים הגנוסטיקאים מיתולוגיה חדשה אשר בחלקה מתבססת לא רק על כתבי המקרא אלא גם גם על פרשנות-מקרא הדומה למדי לפרשנות של חז"ל, ומצד שני הם מציגים את עצמם כנצרות המקורית והנכונה. ממילא הם מצטרפים בכך לטענת הנוצרים שהם הם הממשיכים הלגיטימיים של עם ישראל המקראי.
בגין העירבוביה התרבותית-דתית של אותם ימים יש בהצגה עצמית זו אתגר הן לאבות הכנסיה הן לחכמים בנסיונם לשמור על ייחודיות הקהילות שלהם מול הגנוזיס; אך לא מן הנמנע שתוך כדי פולמוס נכנסו מספר אלמנטים גנוסטיים גם לנצרות וליהדות חז"ל.
מאז ראשית המחקר ההיסטורי-ביקורתי, ובמיוחד במאה ה – 19 עלו, טענות באשר לקטעי ספרות החכמים , הן כאלו שהושפעו על ידי הגנוזיס והן כאלו שלכאורה מנהלים את הויכוח נגדה. לשיא מסוים הגיעו הדברים בספרו של ג"ג שלום – Jewish Gnosticism, Merkavah Misticism and Talmudic Tradition (1965) ובתגובות שגרם להן.
לאחר פרסום כתבי נג' חמדי השתנה הבסיס הטקסטואלי לחקר הגנוסיז ומכאן הצורך לבחון את התיזות השונות מחדש.
הערות: סמינר לתואר שני, סמסטר א'+ב' 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00