מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0616.1200  מבוא לפילוסופיה יהודית בימי הביניים
פרופ' שרה קליין ברסלבישיעור
הפילוסופיה היהודית של ימה"ב היא מחשבה המתגבשת מתוך עימות בין הכלאם, הפילוסופיה היוונית, הפילוסופיה ההלניסטית, הפילוסופיה של שלהי העת העתיקה, הפילוסופיה הערבית, ובמידה מועטת יותר גם הפילוסופיה הנוצרית, לבין הדת היהודית. קורס המבוא יתמקד בעימות הזה.
מבנה הקורס:
חלק א:
[1] מבוא כללי בו נעסוק בעיקר בזמנה, אופייה ותחומיה של הפילוסופיה היהודית של ימה"ב, במוטיבציה להתפתחותה, במרכזים הרוחניים בהם התפתחה ובשאלת התרגומים ושפות הכתיבה בימה"ב.
[2] תורות פילוסופיות מרכזיות שהשפיעו על הפילוסופיה היהודית בימה"ב. כאן נעסוק בעיקרי תמונות העולם של אריסטו, פלוטינוס, אלפאראבי ואבן-סינא ונבהיר מושגי יסוד פילוסופיים שישמשו אותנו בהבנת הדיונים של הפילוסופיה היהודית בימה"ב.
[3] המפגש בין הדת לבין הפילוסופיה – נעמוד על אופיו של המפגש הזה ונציג שלוש גישות שונות ליחסי דת ופילוסופיה בהגות היהודית בימה"ב: רס"ג, ריה"ל, רמב"ם.
חלק ב:
בחלק זה נעסוק במספר נושאים בהם דנה הפילוסופיה היהודית של ימה"ב: הוכחות למציאות האל, תארי האל, בריאת העולם, והנבואה, ונראה כיצד באה בהם לידי ביטוי גישתם של ההוגים ליחסי דת ופילוסופיה.
בכל אחת מן הסוגיות נציג את הבעיות שאותן באו אותם ההוגים לפתור בתורותיהם ואת טיפוסי הפתרונות שהציעו להן. כל טיפוס של פתרון ייוצג בעיקר על ידי פתרונו של אחד משלושת ההוגים המרכזיים שבהם יתמקד הקורס: רס"ג, ריה"ל, רמב"ם, אבל גם על ידי פתרונות של הוגים נוספים כמו בחיי אבן פקודה, רלב"ג וקרשקש.
תשומת לב מיוחדת תינתן להשפעת הפילוסופיה היוונית והערבית על ההגות היהודית.


הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר ב' 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 20/06/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 22/07/2004 בשעה 9:00