מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0615.2751  יונתן רטוש והולדת הרעיון ה"כנעני"
פרופ' לאור דןשו"ת
יונתן רטוש הוא דמות מרתקת של משורר, אידיאולוג, ובמידה מסויימת – גם גיבור תרבות.
הוא מנסחה העיקרי, המשפיע והמוביל של האידיאולוגיה ה"כנענית" – ששאפה לייצר אבחנה ברורה בין "יהודים" ל"עברים" (או ישראלים), ובכך להוליך לדרך של הפרדה תרבותית, פוליטית ופסיכולוגית בין האומה החדשה המתגבשת בארץ מאז ראשית ההתיישבות בשלהי המאה הי"ט לבין הגולה היהודית.

לעמדה זו היו מעט חסידים והרבה מתנגדים, אך היא מחלחלת לתוך רבדים רבים של התודעה הישראלית, ובמרוצת השנים זכתה לפיתוחים מסוגים שונים, בין אם בהשפעה ישירה או עקיפה של רטוש – ובין אם באופן בלתי תלוי ברטוש ובתורתו. עם זאת, מושג ה"כנעניות" שהטביע רטוש הפך לסמן המרכזי של כל אותם רעיונות וכיווני מחשבה שביקשו לתת ביטוי לרצון ההינתקות של החברה הישראלית מ"ירושת הדורות" היהודית ומן המחוייבות לתרבות שנוצרה בגולה ולערכיה.

הקורס יבחן את כתבי היסוד של יונתן רטוש, גם את שירתו, תוך ניסיון להעריך את הזיקה בין עמדותיו הרעיוניות לבין האידיאולוגיה של "שלילת הגולה" המלווה את המהפיכה הציונית מראשיתה (והמוצאת את ביטויה, למשל, בכתבי הזז וטשרניחובסקי). ייבחנו גם כמה משיריו המרכזיים של רטוש, וכן כתבים אחרים שלהם נגיעה לרעיון ה"כנעני". כמו כן יידונו כתבים של הוגים אחרים, חלקם יוצרים שהשתייכו בפועל לקבוצה הכנענית (אהרן אמיר) וחלקם כאלה שפעלו מחוצה לה (אורי אבנרי) ושבכתיבתם נתנו ביטוי כזה או אחר ל"אתוס" שאותו אנו נוטים לזהת כיום עם ה"כנעניות".

לימוד הרעיון הכנעני יוביל, מטבע הדברים, לבירור אינטנסיבי של דילמות מרכזיות הנוגעות לשאלת זהותה של החברה הישראלית – דילמות שהדיון בהן יהווה חלק בלתי נפרד מסדר היום של הקורס.
הערות: סמ' ב' 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 07/07/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 08/08/2004 בשעה 9:00