מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0615.1443  התוודעות למשורר נתן זך
פרופ' בועז ערפלישו"ת
בשיעור זה נתוודע לשירת של נתן זך (יליד 1930), מגדולי המשוררים של דור המדינה בספרות העברית, ראש וראשון למהפכה המודרניסטית השנייה בשירה העברית והארץ-ישראלית, ובמידה רבה, גם מתווה דרכה.
כנגד הפואטיקה שהייתה שלטת בעת כניסתו לשירה העברית (פואטיקה המזוהה בעיקר עם נתן אלתרמן), ביקש נתן זך להעמיד פואטיקה אחרת, שונה באופן דרסטי; וכנגד התמטיקה ומכלול העמדות שהייתה מרכזית בשירי המשוררים המרכזיים שקדמו לו, העמיד זך תמטיקה אחרת ומכלול עמדות אחר.
מבחינה פואטית ביקשה שירה זך להימנע מלשון המוגדרת מלכתחילה כ"שירית", מ"מליצה", מ"קישוטים" ומשימוש בולט בלשון פיגורטיבית עשירה. את הריתמוס של שירתו ביסס מלכתחילה על "יחידות נשימה טבעיות" ועל הרטוריקה "הטבעית" של דיבור יומיומי (אמנם, בלי לוותר לחלוטין על תשתית ריתמית מסורתית ועל חריזה סמויה), על הינזרות מפתוס ומקישוטיות. בהתאם לכך זך גם ריסן את השימוש בלשון הפיגורטיבית או עיצב אותה בדרכים חדשות; כן פיתח "פיצויים" מסוגים שונים ל"עוני" או ל"רזון" של לשון שירתו (או לְמַה שנחשב ככזה על פי נורמות של השירה שקדמה לו) ושמר באמצעותם על "שיריותה" ועל ריבוי משמעויותיה.
מבחינה תמטית, שירת זך היא שירה "קיומית" ואינטלקטואלית. במרכזה עיצובם של חיי היחיד באשר הוא יחיד, לנוכח החלוף והמוות. מאפיינת אותה חתירה למיצוי המצב האנושי מזה ולבחינה דקדקנית של דרכי המסירה של המצב הזה בלשון בכלל, ובלשון השירה בפרט. בחינה של מצב האדם מחד ושל הלשון (השירית) ושל מעמד המשורר, מאידך, קשורות זו בזו בשירתו; שירה החדורה שאיפה לביטוי "נכון", "אמיתי" ו"מוסרי" של שני הממדים הללו ומלאת אחריות כלפי שניהם.
בשיעור נדון בכל אלה באופן מפורט, בעיקר על יסוד השירים הכלולים בשני ספריו רבי ההשפעה שירים שונים (תש"ך), וכל החלב והדבש (תשכ"ו). וכן בסיוע הצצות לספרי השירה שבאו אחריהם ולמסות הביקורת שכתב.
חובות הסטודנטים: השתתפות פעילה בשיעורים; קריאה בשירי נתן זך ובכתביו הביקורתיים ובדברים שנכתבו על יצירתו.
הערות: סמס' א' 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 21/06/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 23/07/2004 בשעה 9:00