מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0615.1351  זכרון השואה בשירה הישראלית
פרופ' לאור דןשו"ת
מאז תום מלחמת העולם השנייה ממלא "זכרון" השואה תפקיד מרכזי בעיצוב התודעה החברתית, התרבותית והפוליטית בישראל, וההתייחסות אליה משתקפת היטב באפיקים שונים של היצירה הספרותית והאמנותית.

מטרתו של שיעור זה היא להתמקד בשיח השואה הישראלי כפי שהוא בא לידי ביטוי בשירה – זו שנוצרה בלשון העברית ובארץ לאחר השואה. השואה כנושא בספרות העברית היא עניין שזוכה לדיון מפורט במחקר ולביטוי נרחב בהוראה האקדמית, אם כי הדגש בדיון זה נוטה בעיקר לעבר הפרוזה הסיפורית. השירה נדונה גם היא, אבל בהיקפים יותר מצומצמים.

השירה תעמוד איפוא על סדר היום של הקורס הזה, תוך בחינת יוצרים מרכזיים שלהם אמירה משמעותית ביחס לשואה. עיקר תשומת הלב יופנה לכתביהם של אורי צבי גרינברג, נתן אלתרמן, אבות ישורון, חיים גורי, דן פגיס – ואם יותיר הזמן, גם למשוררים אחרים. הכוונה היא להתייחס למשוררים יוצאי מזרח אירופה שלא חוו את השואה, אך עניינה תופש מקום חשוב ביצירתם (גרינברג, אלתרמן), למשוררים ילידי הארץ (חיים גורי) וכמובן למשוררים ניצולים (פגיס).

הדיון יתבסס בעיקרו על התבוננות בטקסטים יציגים של משוררים אלה, אך אלה יוצגו בהקשר הרחב של "השיח הציבורי" הישראלי ביחס לשואה.



הערות: סמ' א' 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 26/02/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 07/05/2004 בשעה 9:00