מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0614.4362  מסורות הלשון של השומרונים
ד"ר משה פלורנטיןסמינר לתלמידי מ"א
מבעד לעברית ולארמית שנשמעת היום מפי השומרונים בקריאת תורתם ותפילותיהם משתקפים ניבים שנהגו בארץ ישראל סמוך לחרבן הבית השני (זו העברית) ובדורות שלאחריו (זו הארמית).
מטרת הסמינריון להפגיש את התלמידים עם דמותם של הניבים האלה ועם בעיות מחקרם. השיעורים הראשונים מוקדשים להכרת המיוחד בעדת השומרונים ולסקירת החיבורים שכתבו בני העדה במהלך הדורות. לאחר מכן מתקיימים דיונים שמתלבנות בהן בעיות בדקדוק העברית השומרונית כפי שהן עולות ממסורת ההגייה הנאמנה של בני העדה בקריאת התורה. השלב הבא הוא קריאה בחיבורים ארמיים שומרוניים וניתוח לשונם.
לאחר הנחת הנדבכים האלה, הכוללים היכרות עם ספרות המחקר על ניבי העברית והארמית של השומרונים ועל ניבים בני מצר, מנותחים טקסטים שומרוניים מאוחרים יותר, ימי ביניימיים בעיקרם: פיוטים ותפילות.
חלק נכבד של הסמינר יוקדש לליבונן של בעיות עקרוניות ומעשיות הכרוכות בהתקנתה של מהדורה מדעית. במסגרת זו יתנסו התלמידים בעבודה פילולוגית הקשורה בעיון בכתבי יד ובעבודת שדה בלשנית שעיקרה הקלטת אינפורמנטים שומרוניים וניתוח פונולוגי ומורפולוגי של הגייתם בעברית, בארמית ובעברית השומרנית הבלולה המיוחדת לעדת השומרונים.
תחומי מחקר קרובים שיש בהם לעזור לתלמיד המשתתף בסמינריון הם אלה: הפיוט העברי היהודי, ארמית, ערבית, נוסח המקרא.