סילבוסים של החוג לבלשנות בשנת הלימודים תשס"ד

מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004


0627.1010  מבוא לבלשנות
ד"ר טל סילונימבוא שנה א'
הקורס "מבוא לבלשנות" מציג את אפיקי המחקר של השפה בהיבט קוגניטיבי. ההנחה שהידע הלשוני מולד, ממקדת את המחקר הבלשני סביב המערכת הקוגניטיבית המייצגת את הידע הלשוני. במסגרת זו יבחנו העקרונות האוניברסליים שיש להם ראייה בשפות אנוש שונות, תוך התייחסות לאספקטים השונים של השפה.

מבחינה מבנית ייסקרו הפיזיולוגיה המעורבת בהפקת צלילים לשוניים (פונטיקה), והעקרונות המכתיבים את מבנה המילה (מורפולוגיה), מבנה המשפט (תחביר), ומערכת הצלילים הלשוניים במבע (פונולוגיה). על בסיס מערכת המבנים והעקרונות הללו ייבחנו משמעות המילים והמבנה הלוגי של המבעים (סמנטיקה), השפעתם של הקשרים חוץ-לשוניים על משמעות המשפט (פרגמטיקה) והפיסקה (שיח), והשימוש במערכת הלשונית לצורכי תפיסה והפקת שפה (פסיכו-בלשנות). שינויים החלים במבנה ובמשמעות ייבחנו בהיבט היסטורי (בלשנות היסטורית) ובהיבט התפתחותי (רכישת שפה), תוך התייחסות לשיבושים לשוניים הנובעים מהתפתחות לקויה של שפה או פגיעות מוח (נוירו-בלשנות).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/02/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/03/2004 בשעה 9:00
0627.1022  פונולוגיה מתחילים
ד"ר אותי בת-אלמבוא שנה א'
הקורס מקנה כלים תאורטיים ופורמליים לניתוח פונולוגי במסגרת התאוריה הגנרטיבית הסטנדרטית. במהלך הקורס נעסוק בניתוח תופעות פונולוגיות בשפות שונות, ובאמצעותן נבחן את הידע הלשוני של דוברים לגבי תכוניות, הגהים, הברות, הטעמה וכו'.

חקר השפות השונות יאפשר לנו לראות את המשותף בין השפות ולהעלות השערות לגבי תכונות אוניברסליות. כמו-כן נסתכל על ההיבטים הקוגניטיביים של התאוריה הגנרטיבית, בעיקר בנושא רכישת שפה ולמידה.

חובות הקורס: קריאה, שיעורי-בית ומבחן.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות, פונטיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 17/06/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/07/2004 בשעה 12:30
0627.1050  יסודות הבלשנות התיאורטית
פרופ' טניה רינהרטמבוא שנה א'
רקע כללי: מהי בלשנות כללית? במה היא נבדלת מבלשנות מסורתית? ההבדלים בין הזרם האמפיריציסטי לזרם הרציונליסטי והשלכותיהם על ההתפתחות של הבלשנות המודרנית. הבלשנות הגנרטיבית מיסודו של נועם חומסקי מול הביהביוריזם בשנות ה - 50 .

היכרות עם תחומי המחקר המרכזיים של הבלשנות הגנרטיבית:
תחביר: כללי גזירה, יחסים תמטיים, טרנספורמציות
סמנטיקה: תנאי אמת, קדם-הנחות
פרגמטיקה: האימפליקטורות של גרייס, אירועי דיבור
מורפולוגיה: כללים לבניית מילים
דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/06/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 03/08/2004 בשעה 12:30
0627.1120  פונטיקה
ד"ר אביבית בן דודמבוא שנה א'
פונטיקה היא המדע החוקר את הפקת הדיבור ותפיסתו.

הקורס יעסוק בפונטיקה חיתוכית (הפקת דיבור) וילמדו בו הנושאים הבאים: כיצד נוצרים ההגיים השונים (עיצורים ותנועות) ומהם תכונותיהם ואפיוניהם, מהן פונמות, כיצד משפיעים הגיים סמוכים זה על זה, וכ"כ תילמד שיטת הרישום הפונטי ע"פ IPA המאפשרת רישום כל ההגיים הקיימים בשפות העולם.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 10/02/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 12/03/2004 בשעה 9:00
0627.1142  מבוא לסמנטיקה
ד"ר נירית קדמוןמבוא שנה א'
זהו מבוא ראשון לסמנטיקה של שפה טבעית – לאותו ענף בבלשנות העוסק במשמעות. חלקו הראשון של הקורס יציג את תחום המחקר הנקרא סמנטיקה מודל-תיאורטית. נסקור את השאלות העיקריות שעוסק בהן התחום הזה ואת סוגי הנתונים הנחקרים, ונעסוק בכמה מושגים מרכזיים, כגון אמת, רפרנט, גרירה, השתמעות, קדם-הנחה, רב משמעות, וקומפוזיציונאליות. בחלק השני של הקורס נדון בהבחנה בין "סנס" ו"רפרנט" ותפקידה בתיאוריה של המשמעות (ע"פ עבודתו של גוטליב פרגה).

לאחר מכן נפנה ללוגיקה, ונראה כיצד ניתן להשתמש בחוקים וטכניקות פורמאליים בחקר הסמנטיקה של שפה טבעית.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/06/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/07/2004 בשעה 12:30
0627.2001  לשון וכוח: נשים במוקד
פרופ' מירה אריאלבחירה
ננתח יסודות דקדוקיים המשקפים פערים חברתיים. יסודות אלה משתרעים על פני קשת של תופעות, למין הנטייה הדקדוקית, המשקפת את מעמדו המרכזי של הגבר לעומת שוליות האישה, עבור דרך שינויים לשוניים היסטוריים, המעידים על התיחסות שלילית ומינית לנשים, וכלה בעקרונות השיחה המכתיבים לנשים שתיקה ו/או אימוץ נקודת המבט הגברית.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות או מבוא להיסטוריה של נשים ומיגדר בעת החדשה (מהחוג להיסטוריה).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.2002  מבוא לחקר השיח
פרופ' רחל גיוראקדם סמינר
הקורס יעסוק בבעיות המרכזיות הנדונות בחקר השיח. מושג השיח מתייחס לכל מיני טקסטים, בין אם הם כתובים (כמו מאמר) או מדוברים (כמו שיחה). שאלות כמו תקינות השיח (קוהורנטיות), מבנה השיח (האינפורמטיבי, הסיפורי, הבדיחה, וכו') יתבררו מפרספקטיבה קוגניטיבית. ייעשה נסיון להסביר את מבנה הטקסט כמשקף תהליכי הבנה, וכנובע ממבנה הזיכרון. יילמדו מחקרים פסיכולוגיים על מבנה הזיכרון ותהליכי ההבנה, ומחקרים המנסים לתאר את הכללים שעל פיהם אנו פועלים כאשר אנו יוצרים טקסט.
דרישות קדם: יסודות הבלשנות התאורטית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 23/02/2004 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 14/04/2004 בשעה 18:00
0627.2105  קריאה מודרכת
מר אוון גרי כהןמיומנות
המטרה העיקרית של שיעור "קריאה מודרכת" היא מתן כלים לסטודנט לפתח את יכולתו להתמודד עם מאמרים בבלשנות. הסטודנטים קוראים את המאמר לפני השיעור ובכיתה מתקיים עליו דיון שיטתי וביקורתי שמתמקד באסטרטגיה של הצגת הדברים, סוגי הטיעונים במאמר, המבנה שלהם, אישושם האמפירי, חשיפת הנחות היסוד המובלעות ומאפיינים אחרים המייחדים כתיבה בלשנית-תיאורטית, כגון מעמדן המרכזי של דוגמאות ודוגמאות נגד באישוש והפרכת תיאוריות בלשניות. המטרה המרכזית אינה לימוד התיאוריות המוצגות במאמרים, אולם תוך כדי הקריאה והדיון בהם, נחשפים הסטודנטים למגוון רחב של ענפים בבלשנות.

בבחירת המאמרים הושם דגש על תחומים שאינם נלמדים במסגרת קורסי החובה, או שאינם נלמדים כלל בחוג, כגון: פרגמטיקה, סמנטיקה לקסיקלית, רכישת שפה, סוציובלשנות, שפה ומוח ועוד.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.2114  מבוא לרכישת שפה
גב' אירנה בוטוויניק-רותםקדם סמינר
הקורס יעסוק בהקניית מושגי יסוד בתחום רכישת שפה והתפתחותה תוך התמקדות בעברית כשפת-אם. במהלך הקורס נעמוד על הסברים שונים לתופעות ולתהליכים הנדונים מנקודת המבט של הבלשנות הגנרטיבית והפסיכולינגויסטיקה ההתפתחותית, ונכיר את דרכי המחקר והניתוח הנהוגות בתחום.
דרישות קדם: תחביר מתחיליםהערות: מיועד לסטודנטים שנה ב' ואילך
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 21/06/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2004 בשעה 12:30
0627.2117  תחביר מתקדמים:עיבוד תחבירי
ד"ר טל סילוניקדם סמינר
בתחילת הקורס נדון: (1) בתנועת – A’ , כלומר בתנועה החלה בשאלות או במשפטי-זיקה , ובמגבלות החלות עליה (השוו למשל, בין המשפט "את מי חשבת שדן אוהב?" למשפט "את מי פגשת את האשה שאוהבת ?") : (2) במגבלות האופייניות לעיבוד (processing) (למשל "שלחתי את החבילה לרון לדן"). במהלך הקורס נבדוק האם ניתן לגזור הן את המגבלות על התנועה התחבירית והן את מגבלות העיבוד באמצעות אותם כלים תחביריים, באמצעות עקרונות הפעולה של השיטה החישובית (computational system) .
דרישות קדם: תחביר מתחילים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 04/07/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 05/08/2004 בשעה 12:30
0627.2130  תחביר מתחילים
ד"ר טל סילונימבוא שנה ב'
הקורס מיועד להקנות לתלמידים ידע בסיסי בתאוריה התחבירית. הקורס מתמקד בייצוגם המבני של משפטים, בתאורית היחסה ובתאורית הכבילה, כפי שהם מעוגנים בגישת העקרונות והפרמטרים לידע הלשוני. השיעור מלווה בכיתת תרגול. תלמידים שסיימו את הקורס "מבוא לבלשנות כללית" בציון 90 ומעלה, יוכלו להשתתף בכיתת תרגול מוגבר.


דרישות קדם: יסודות הבלשנות התאורטית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 17/02/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 24/03/2004 בשעה 18:00
0627.2166  פונולוגיה מתקדמים
ד"ר אותי בת-אלקדם סמינר
בקורס זה נלמד ונבקר תאוריות גנרטיביות העוסקות בנושאים הבאים: מבנה ההברה, מערכת ההטעמה, מערכת התכוניות של הצלילים הלשוניים, השפעת הפונולוגיה על מבנה המילה (מורפולוגיה פרוזודית), ומבנה הלקסיקון כפי שהוא מתבטא בקשר בין פונולוגיה למורפולוגיה (פונולוגיה לקסיקלית).

חובות הקורס: קריאה ועבודה (ניתוח תופעה בשפה לפי בחירת התלמיד/ה במסגרת התאוריות
שנלמדו בקורס).
דרישות קדם: פונולוגיה מתחילים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.2177  יסודות הסמנטיקה הפורמלית
פרופ' פרד לנדמןקדם סמינר
קורס זה הוא הראשון בקבוצה של קורסים שמטרתם להעניק הכרות מעמיקה עם תחום הסמנטיקה הפורמלית של שפה טבעית ולפתח את יכולתו/ה של התלמיד/ה לעסוק במחקר עצמאי בתחום זה. הקורס משלב (א) הקניית כלים פורמאליים בסיסיים הדרושים לעיסוק בסמנטיקה, ו – (ב) דיון במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. בגלל הצורך בהקניית כלים פורמאליים יהיה לקורס אופי טכני למדי, והוא יכלול עיסוק רק בלוגיקות שונות ובתורת המודלים. יחד עם זאת לא נזנח את המוטיבציה הלשונית ואת הצד האמפירי , ונדון כאמור במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. אלה יכללו את הסמנטיקה של כימות, של צירופים שמנים מיודעים ולא-מיודעים, זמן (tense ) ומודאליות.
דרישות קדם: מבוא לסמנטיקההערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.2189  מבוא לפרגמטיקה
פרופ' מירה אריאלקדם סמינר
נושאי הקורס הם הנושאים הקלאסיים בתחום הפרגמטיקה, כלומר הסברים חוץ-לשוניים לתופעות לשוניות בפרט ותקשורתיות בכלל: פעולות דיבור(speech acts)עקרון שיתוף הפעולה של גרייס, פונקציות תקשורתיות של מבנים תחביריים שונים, סימון של מידע נתון לעומת חדש, הבסיס התקשורתי של הדקדוק הפורמלי, ועוד. תובחן פרגמטיקה לשונית (הסברים חוץ-לשוניים לתופעות לשוניות) מפרגמטיקה מרכזית (עקרונות רציונליים כלליים הממומשים בין היתר, בתקשורת אנושית).
דרישות קדם: מבוא לבלשנות, יסודות הבלשנות התאורטית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.2198  The structure of German מבנה השפה הגרמנית
Prof. Alexander Grosu פרופ' אלכסנדר גרוסובחירה
We will consider in some detail selected aspects of the phonology, morphology and syntax of Modern Standard German, paying special attention to those properties that distinguish it from Hebrew and English, and which define the status of German within a general typology of languages.

Reading materials. There are unfortunately no suitable reading materials in English or Hebrew in our library. Excellent descriptions of German are certainly available, but they are written in German. We will thus have to rely entirely on handouts in the first part of the course, and regular attendance is thus indispensable (at least, for those students who cannot read books in German). Later in the course, we will attempt to read excerpts from articles and books that approach German grammar from a more theoretical perspective.

Language of instruction: English. However, students may ask questions and write papers in either English or Hebrew.

Prior knowledge of German is not required, but familiarity with the language will obviously constitute an advantage.
דרישות קדם: Introduction to Linguistics מבוא לבלשנותהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. ידיעת השפה הגרמנית אינה הכרחית, אך הכרת השפה מהווה יתרון.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.2622  Morphology מורפולוגיה
Prof. Alexander Grosu פרופ' אלכסנדר גרוסובחירה
The course will introduce the students to the internal structure of words in the languages of the world, to morphological relations, and to morphological processes.

Special attention will be paid to the interface between morphology and syntax and between morphology and phonology, as well as to the fact that the boundaries between these various components of linguistic description are not always easy to define.

Among the topics to be discussed are (i) the productivity and predictability of morphological processes, (ii) inflection, derivation and compounding, (iii) affixes and clitics, (iv) noun incorporation and complex predicate formation, (v) approaches to word structure, (vi) lexical phonology, and possibly others (time permitting).

Language of instruction: English. However, students may ask questions and write papers in either English or Hebrew.

דרישות קדם: Introduction to Linguistics מבוא לבלשנותהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.3002  תאורית האופטימליות
ד"ר אותי בת-אלסמינר
הדקדוק, לפי תאורית האופטימליות, מבוסס על דרוג של אילוצים אוניברסלים ברי-הפרה, כאשר ההבדלים בין השפות הם בעקר הבדלים בדרוג. במהלך הקורס נבחן את העקרונות הבסיסיים של התאוריה, כפי שהם מיושמים על מבנה ההברה, מערכת ההטעמה, והכפלה. ההסתכלות תהייה בנימה בקורתית, תוך ציון היתרונות והחסרונות של תאורית האופטימליות לעומת תאוריות אחרות ובכלל.

חובות הקורס: נוכחות בשעורים, קריאת מאמרים, עבודה מקורית.
דרישות קדם: פונולוגיה מתקדמים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.3138  Slavic Linguistics סוגיות בשפות סלביות
Prof. Paul Wexler פרופ' פאול וקסלרסמינר
The course will survey the breakup of Common Slavic into 14 daughter languages. Special attention will be given to (a) the role of language contact in the creation of independent Slavic languages and (b) to the phenomenon of relexification. In the latter context, the genesis of Modern Hebrew, a Slavic language, will be discussed in detail. No prior knowledge of a Slavic language (other than Modern Hebrew) is required.

Prerequisites: either Introduction to Historical Linguistics or Problems in Bilingualism

דרישות קדם: Introduction to Historical Linguistics מבוא לבלשנות היסטורית או בעיות בדו-לשוניותהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.3142  Seminar in Syntax סוגיות בתחביר
Prof. Alexander Grosu פרופ' אלכסנדר גרוסוסמינר
The seminar will address a number of issues in syntactic theory, with the twin goals (i) improving the studentsknowledge of current syntactic theory, and (ii) of familiarizing them with the methods and argumentation used by theoretically-oriented linguists with a view to helping them take a first step towards doing such work themselves. Whenever possible, the consequences of syntactic proposals for the syntax-semantics interface will be examined.
Among the issues we will address are (i) phrase-structure and X-bar theory, (ii) varieties of movement to A-positions, (iii) predication, (iv) the binding theory, and possibly others (depending on time availability). The issues will be discussed in class on the basis of previously assigned readings.
Students duties: (i) read the assigned materials regularly, carefully and in time, (ii) select a topic in syntactic theory or the syntax-semantics interface between the sixth and eighth week of the course, submit it in writing to the instructor, and secure his approval, (iii) write a seminar paper on that topic under the guidance of the instructor, and submit it in final form no later than three months after the end of the course (rough length: between 15 and 25 pages).
Language of instruction: English. However, students may ask questions and write their seminar papers in either English or Hebrew. Papers must be typed, with double-spacing and wide margins on both sides of the page.


דרישות קדם: Introduction to Linguistics, Advanced Syntax מבוא לבלשנות, תחביר מתקדמים:עיבוד תחביריהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.3164  משמעות ליטרלית ולא ליטרלית - מה ההבדל
פרופ' רחל גיוראסמינר
כשקלינטון אמר שהוא מחכה לברק כמו ש'ילד מחכה לצעצוע החדש שלו ', היו אחדים שתהו האם ברק נחשב בעיני קלינטון לצעצוע, כלומר, למשהו כמעט חסר ערך שאמור לשעשע את קלינטון. קלינטון התגונן והסביר שבאנגלית לאידיום הזה יש רק משמעות אידיומטית של 'התלהבות' או של 'כליון עינים'. כיצד יסבירו התיאוריות השונות, הקלאסית, התאוריה האינטראקטיבית בת זמננו ותיאוריית הנגישות המדורגת את תהליכי ההבנה של האידיום הזה ? בקורס נדון בתיאוריות השונות המנסות להסביר כיצד אנו מבינים שמושים ליטרליים ולא ליטרליים באותם מבעים.
למשל, 'לשבור את הראש' במשמעות המילולית והלא-מילולית של הביטוי, והאם יש הבדל בין תהליכי ההבנה של השימושים השונים.



דרישות קדם: מבוא לחקר השיח + שיטות מחקר (קורס זה ניתן במסגרת הב.א. הכללי ואינו נכלל במנין השעות לתואר)
0627.3199  סוגיות בסמנטיקה
ד"ר נירית קדמוןסמינר
סמינר זה יעסוק במספר נושאים בסמנטיקה של שפה טבעית, ויכלול קריאת מאמרים מקוריים בתחומים אלה. נעסוק בתיאור של קמפ והיים (Discourse Representation Theory) , באינטנציונאליות ומודאליות (נקרא מעבודתה של אנגליקה קרצה), ובעוד נושא או שניים.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.3422  היבטים קוגניטיביים של השלילה
פרופ' רחל גיוראסמינר
Seminar on Negation How explicit negation affects the representation in memory of negated concepts has been considered in recent empirical research into the discourse and cognitive functions of negation markers ('not' and 'no'). The consensus among contemporary psycholinguists is that a negation marker is an instruction from a speaker to a hearer to suppress the negated information. Accordingly, a negation marker reduces the levels of activation of the negated concepts to the extent that eventually they are no more accessible than unrelated controls and significantly less accessible than equivalent positive concepts. Folk wisdom, however, would have it otherwise. The belief here is that what is negated prevails, as the following exchange, taken from the Santa Barbara Spoken American Corpus, exemplifies: 1) P : … it was very clear. You know. ... She kept saying, ... prefacing everything with, .. you know, this is not a personal attack. .. This is not a personal vendetta, B: Yeah, yeah yeah yeah. Right Right. P: Which tells you, that it is. B: Yeah. P: That's immediately what it said. And that's what everybody perceived it. B: Yeah. (Du Bois, 2000, italics added). In the course we will look into research investigating the various functions of negation and its effects on comprehension.




דרישות קדם: מבוא לחקר השיח + שיטות מחקר (קורס זה ניתן במסגרת הב.א. הכללי ואינו נכלל במנין השעות לתואר)
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 29/06/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/08/2004 בשעה 9:00
0627.3520  ממשק התחביר והלקסיקון
ד"ר טל סילוניסמינר
בסמינר נדון בחלוקת העבודה בין הלקסיקון לרכיב התחבירי. הנחה מקובלת וטבעית היא שערכים הקשורים זה לזה קשר תמאטי (מושגי), כגון קִפּל, קֻפּל, התקפל או קִפּול, קשורים זה לזה באמצעות תהליכי גזירה. ישנם חילוקי דעות בנוגע לרכיב הדקדוקי שבו מתארעת הגזירה. בלשנים המצדדים בגישה הלקסיקאליסטית טוענים שתהליכי גזירה אלה מתרחשים בלקסיקון, לפחות בחלקם. גישתם גורסת שהלקסיקון הוא רכיב אופרטיבי, שאופרציות יכולות לחול בו. בלשנים אחרים, לעומתם, טוענים שהלקסיקון אינו אלא מילון מושגים מנטלי (רשימת ערכים), שלא מתבצעות בו אופרציות. תהליכי הגזירה כולם, אם כך, הם תחביריים. במהלך הסמינר נבדוק את הטיעונים השונים לכאן ולכאן. בדיקה זאת תוביל אותנו לבחינת תהליכי גזירת פעלים חוזרים (רפלקסיביים כגון 'התרחץ'), פעלים הדדיים (רסיפרוקליים מסוגו של 'התכתב' אך גם מסוגו של 'התמזג'), פעלים אנאקוזטיביים (למשל, 'נפל' או 'התקמט'), פעלים בסביל, או פעלי 'אמצע הדרך' (middles, כגון 'מתנקה' במשפט: 'תנורים חדישים מתנקים בקלות'). נבדוק את אופיין של קבוצות פעלים אלה, את מבנה הרשת התמאטית של כל קבוצת פעלים, האם הארגומנט המשמש להם נושא הוא ארגומנט חיצוני או פנימי, איזה תהליך גזירה מייצר את הפעלים, והאם הוא לקסיקאלי או תחבירי, או בשפות מסויימות לקסיקאלי ובאחרות תחבירי.
דרישות קדם: תחביר מתקדמים: עיבוד תחביריהערות: אפשר להמשיך לסמינר "חלוקת העבודה בין הלקסיקון לתחביר" ולכתוב עבודה סמינריונית אחת משותפת
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/03/2004 בשעה 9:00
0627.3601  Parameters and Cross-Linguistic Variation פרמטרים והבדלים בינלשוניים
פרופ' ג'וליה הורבטבחירה
The course will survey parameters proposed for UG in the framework of the Principles-and-Parameters theory based on which patterns of syntactic variation observed across languages can be accounted for. The central goal of the course is to introduce a range of empirical phenomena with respect to which languages may systematically differ, and evaluate the relevant parameters proposed to specify the kinds and extent of variation found. General hypotheses regarding the nature and domain of possible parameters within UG and their relation to the lexicon will also be considered. Some of the phenomena to be discussed are: "configurationality" (or polysynthesis), null subjects/null objects, "long-distance anaphors", typology of Wh-interrogatives, V-movements, determiners and N-to-D movement.
דרישות קדם: תחביר מתקדמים. סטודנטים שסיימו תחביר מתחילים בלבד יכולים לבקש אישור מיוחד מהמרצה.הערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4001  Advanced Semantics סמנטיקה למתקדמים
Prof. Fred Landman פרופ' פרד לנדמןבחירה
The use of logical languages in semantics: the role of the principle of compositionality of meaning
In grammar: the theory of typed domains:the operation of lambda-abstraction and the uses of lambda-conversion: intensional type theory: semantic interpretation through type-shifting priciples: the semantics of transitive verbs, predication and identity, scope relations, intensional contexts, relativeclauses, tpoicalization.
Prerequisite: Foundations of Formal Semantics
The course is meant to give students the technical means to read advanced papers and start doing research in semantics.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמליתהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. קורס משותף לתואר ראשון ושני
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4018  תחביר בן זמננו
פרופ' ג'וליה הורבטקדם סמינר
הקורס יעסוק בהתפתחויות שחלו בתיאוריה התחבירית בעשור האחרון. לאחר דיון קצר במבנה העץ, ובעיקר בקטגוריות הפונקציונאליות השונות שהוצעו במהלך השנים האחרונות, ובויכוח הנטוש סביב שאלת קיומן, נתרכז במפנה המינימליסטי, שחל בשנות התשעים. נדון ברקע לצמיחת הפרוגרמה המינימליסטית, ובעקרונות המנחים אותה. במהלך הסמסטר נבחן נושאים אחדים לאור הנחות-עבודה מינימליסטיות: תיאורית הכבילה, מבנה העץ, או עקרונות האקונומיה ואופיים.
דרישות קדם: תחביר מתקדמים: עיבוד תחביריהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. זהו קורס משותף ל- BA ול- MA
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4030  פרגמטיקה ודקדוק
פרופ' מירה אריאלסמינר
בעוד שמקובל כיום בבלשנות להניח שגורמים פרגמטיים (כלומר, קונטקסטואלים, חוץ-לשוניים), משחקים תפקיד מכריע בתקשורת אנושית, אין הסכמה, ובמיוחד בין הפרגמטיקונים, על תיחום הפרגמטיקה. אילו קריטריונים ישמשו להבחנה בין פרגמטיקה לדקדוק? מהי חלוקת העבודה בין הדקדוק לבין הפרגמטיקה? אנו נבקר את ההגדרות הקלאסיות לפרגמטיקה ונציע תחתן את האבחנה בין קוד לבין היסק. על-פי גישה זו הדקדוק מורכב מקודים שרירותיים, בעוד הפרגמטיקה כוללת הליכי עיבוד היסקיים, המתבססים על הרציונליות האנושית. אנו נסקור את שלוש הגישות העיקריות לפרגמטיקה הקלאסית (מחוץ לדקדוק, בתוך הדקדוק ותאוריות על גרמטיזציה של פרגמטיקה). נסיים את הקורס בהכרה בקיומן של "עובדות מכוערות" בדקדוק (היסקים ברי חישוב שמהווים כללי דקדוק למרות זאת). המסקנה היא שעל מנת להסביר תקשורת לשונית אנו זקוקים לקוד, להיסק ול"כיעור".
דרישות קדם: כל תלמידי המ.א. בתנאי שלמדו לפחות שניים מתוך הקורסים המפורטים בהערות בהמשך:הערות: קורסי הקדם הם: מבוא לפרגמטיקה, מבוא לסמנטיקה או שיעור מתקדם/סמינר בפרגמטיקה או סמנטיקה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4104  ציוני דרך בהתפתחות תיאוריית התחביר
פרופ' ג'וליה הורבטבחירה
The course outlines the major empirical discoveries and conceptual shifts which characterized the evolution of generative syntax in the past three decades, and which led up to the GB theory, and to more recent versions of the Principles -and -Parameters framework. Special attention will be paid to what motivated each particular change in the theory, and through this to the methodology of syntactic research and theory construction in general. The major aim of the course is to provide depth of understanding regarding the relatively static theoretical framework , its internal structure, particular subsystems of principles, etc., that students were exposed to in our second-year syntax courses (“beginning” and “advanced” syntax), by exploring their roots and predecessors in earlier versions of the theory. Some of the topics to be discussed will be levels of representation (D-structure, S-structure, etc.,), the Lexicalist Hypothesis, modularity, and the evolution of the transformational component to “Move alpha”.
דרישות קדם: תחביר מתקדמים:עיבוד תחביריהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. זהו קורס משותף ל- BA ול- MA
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4143  קולוקויום בין-תחומי בחקר השפה (בית –הספר למדעי התרבות)
מרצים שונים
בקולוקויום הבין-תחומי נדונים נושאים עכשוויים בתחומים השונים של התאוריה הבלשנית וחקר השפה. בקולוקויום ישתתפו אנשי החוג לבלשנות, מרצים מחוגים אחרים בפקולטה למדעי-הרוח, חוקרים מאוניברסיטאות בארץ ובחו"ל, ותלמידי מחקר מתקדמים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4163  The Division of Labour between Syntax and the Lexicon חלוקת העבודה בין הלקסיקון לתחביר
פרופ' ג'וליה הורבט , ד"ר טל סילוניסמינר BA ו- MA
The seminar will evaluate alternative proposals regarding what information is represented in the lexicon and what is captured within syntax.
Among the controversies to be addressed are:
- the origin of the external theta-role
- where categorial distinctions are specified
- the formation, typology and representation of idioms.
Arguments presented in the literature in favor if elimination of the active lexicon will be reevaluated.
דרישות קדם: תחביר מתקדמיםהערות: אפשר לקחת סמינר זה כהמשך לסמינר "ממשק התחביר והלקסיקון" ולכתוב עבודה משותפת אחת לשני הקורסים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4227  סוגיות בתאוריה סמנטית
פרופ' פרד לנדמןסמינר מ"א
This year the seminar will not focus on one topic, but we will study a number of different issues (probably four) in current semantic theory. Exactly which topics these will be will be determined later.
דרישות קדם: Advanced Semantics or permission from the teacher סמנטיקה למתקדמים או אישור מהמרצההערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
0627.4247  מבט חדש על משמעות ליטרלית ולא ליטרלית
פרופ' רחל גיוראסמינר מ.א.
הקורס מיועד לתלמידים ששמעו לפחות שיעור אחד על שפה ליטרלית ולא ליטרלית. בקורס נקרא מאמרים שיצאו זה עתה או עומדים להתפרסם. נדרש ידע קודם רחב בתחום וידע בסיסי בשיטות מחקר הנהוגות בפסיכולינגויסטיקה.
The course is intended for students who have taken at least one course on nonliteral language and are interested in the most recent studies on the topic. We will read papers that have just come out or those that are in press. Such studies require extensive background knowledge of the field, including basic training in psycholinguistics research.
דרישות קדם: שיטות במחקר שדה והקורס "משמעות ליטרלית ולא-ליטרלית – מה ההבדל?"הערות: הקורס ניתן בשפה העברית.
0627.4430  נושאים במורפו-פונולוגיה של העברית
ד"ר אותי בת-אלסמינר מ"א
הבסיס האמפירי לדיון שיתנהל במהלך הקורס יהייה תופעות מורפו-פונולוגיות בעברית (מדוברת, סטנדרטית, ולעתים גם מקראית), כלומר הפונולוגיה של מיבנים מורפולוגים. כל תופעה תזכה לתאור מפורט ולנתוח (בעקר במסגרת תאוריית האופטימליות) שיוביל אותנו להבטים התאורטים הרלבנטים.
אנחנו נדון במבנים הפרוזודים, באלטרנציות הסגמנטליות ובמערכת הטעם בשמות עצם לעומת פעלים. כמו כן נבחן את המערכת הפרוזודית הפעילה בתופעת ההכפלה


חובות הקורס: נוכחות בשעורים, קריאת מאמרים, עבודה מקורית.
דרישות קדם: סמינר ב.א. "תאורית האופטימליות"
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00