פרוקי רגליים כביואינדיקטורים לממשק בשמורת חולות ניצנים

עדי רמות¹, ולדימיר צ'יקטונוב2, אלי גרונר3, פועה בר (קותיאל)4

¹,4המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון

2הפקולטה למדעי החיים, אוניברסיטת תל אביב

3המחלקה לאקולוגיה, המכון לחקר המדבר, אוניברסיטת בן גוריון,

ramotad@bgu.ac.il; , kutiel@bgu.ac.il elligroner@bgu.ac.il

 

דיונות החול של אזור חוף ניצנים הנן השריד האחרון לנוף המאפיין את רצועת החוף הים-תיכונית בישראל. הדיונות עוברות בחמישים שנה האחרונות תהליכי ייצוב בעקבות עלייה בשעורי הכיסוי הצמחי, הנובע מהעדר פעילות כריתה ורעיה כבעבר. ייצוב הדיונות הנודדות מאפשר למינים שאינם מותאמים לחיים בבית גידול חולי לחדור לתוכו ואף לדחוק חלק מן המינים הפסמופיליים (מינים חובבי חול) האופייניים לחולות.  

מעט מאד עבודות נעשו בעולם ובמיוחד בארץ על חברות פרוקי הרגליים בדיונות חופיות. מטרת מחקר זה הייתה א. להגדיר את חברות פרוקי הרגליים באזור ניצנים ולאפיין את בית הגידול שלהן ב. לבדוק את השפעת ייצוב הדיונות על חברות פרוקי הרגליים ג. לבדוק את מידת הזיקה של מינים לחול נודד והפוטנציאל שלהם לשמש כביואינדיקטורים לבית גידול זה.

התוצאות מראות: א. הבדלים בהרכב חברת פרוקי הרגליים שמצויה בדיונות נודדות לבין זו בדיונות המיוצבות. רוב המינים בדיונות הנודדות הם מתפוצה מדברית לעומת רוב המינים בדיונות המיוצבות שהנם מתפוצה יותר לחה. ב. ישנם מינים המצויים רק בחולות נודדים כמו (striatus Scarites Carabidae ,bison Mecynotarsus Anthicidae) לעומת מינים המצויים רק בדיונות מיוצבות (ophtalmicus Ocypus Staphylinidae ,pallidus Cholevinus Leiodidae). כמו כן, ישנם מינים החיים על כל סוגי הדיונות (angulata Pimelia Tenebrionidae , hebrea Arenivaga  Polyphagidae). ג. בדיונות הנודדות בעלות כיסוי צמחי נמוך מעדיפים מרבית המינים את הכתם השיחי, לעומת המינים בדיונות המיוצבות המעדיפים את הכתם הפתוח. המסקנות ממחקר זה לגבי הממשק של דיונות אשדוד-ניצנים הן: א. יש לשמר את כל טיפוסי הדיונות כדי להבטיח מגוון ביולוגי גבוה. ב. יש למנוע את תהליך הייצוב כל הדיונות ולהבטיח את קיומן של הדיונות הנודדות כדי לשמר את המינים חובבי החול, המצויים בסכנת הכחדה ג. כדי להבטיח זאת יש להסיר את הצומח המעוצה באופן חלקי ומבוקר.