
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University 
Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 69978, Israel; Tel. 972-3-6408665; Email: presstau@post.tau.ac.il
http://www.tau.ac.il/humanities/bronfman

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Yosef Gorny
Founder of The Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

CONTENTS

Editorial: The Journalist as A National Leader / Yosef Gorny	 2e

Inside Kesher 40 / Gideon Kouts	 3e

Herzl’s Public Diplomacy and “The Armenian Question” / Rafi Mann	 5e

Herzl, Nordau and the European Press / Gideon Kouts	 6e

The Young Max Nordau as Editor of the Illustrated Periodical Ungarische 
Illustrirte Zeitung (1871) / Hedwig Ujvári	 6e

The Government of Israel Wishes to Congratulate: A History of the 
Government’s Holiday Missives to its Citizens During the First Decade of  
the State of Israel / Haim Grossman	 7e

Explaining Israel? The Government’s Information Campaign through  
the Prism of the Media and Research Literature / Baruch Leshem	 8e

Journalists’ Notes: Israeli Journalist Bloggers / Amit Lavie Dinur and  
Yuval Karniel	 9e 

Literature and Journalism – Literary Responses to Current Events:  
“The Seamen’s Strike” as a Case Study / Heddy Shait	 9e

Opinia – The Third Round: The Social-Political Newspaper of the  
Polish Immigrants’ Union, 1950-1951 / Elżbieta Kossewska	 10e

Between Distance and Proximity: Dönhoff, Springer, And Augstein— 
Three Post-World-War-II Icons of German Media and Their Attitude  
towards Jews and Israel / Shlomo Shafir	 10e

The Controversy Within the Moroccan Press over the Emigration  
Rights of Jews, 1955-1965 / Yigal Bin-Nun	 11e

The Agunot Phenomenon in Eastern European Jewish Society  
during 1857–1896 As Reflected In the Jewish Press / Haim Sperber	 11e

The Takanah of Agunot and Modern Journalism: Assessing the Effects of  
the Global Village in Jewish Law / Yaron Silverstein	 12e

“The Union Of Yeshivot Will Encircle The Whole World”— 
The Character of the Novardok Press / Ben-Tsiyon Klibansky	 12e

Manifestations of Feminist Discourse in Commercial Family Magazines  
in Ultra-Orthodox Society / Orly Tsarfaty and Dalia Liran-Alper	 13e

The Contributors to this issue	 14e

Documentary Section	 139

Book Reviews	 142

Research Reports	 146

No. 40, Summer 2010

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Yosef Gorny, Prof. Dan Caspi, 
Prof. Eliezer Don-Yihya, 
Dr. Mordecai Naor, Prof. Yoram Peri, 
Dr. Orly Tsarfaty,  
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Daphna Kanner Cohen

Hebrew Copy Editor
Herzlia Efrati

Proofreading
Herzlia Efrati

English Section
Merav Datan
Naftali Greenwood

Graphic Editor
Michal Semo-Kovetz 
and Yael Bieber

Cover Design 
Michal Semo-Kovetz

Cover Illustration
Judith Eyal

Print 
Ayalon – Printing and Production

Annual Subscriptions:
2 issues a year 
USA:$45 ; R.O.W: €40 
Please contact us by mail: 
presstau@post.tau.ac.il



2e

Kesher No. 40, Summer 2010

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published twice 
yearly by the Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, and 
influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word 
to presstau@post.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations). 

EDITORIAL
THE JOURNALIST AS A NATIONAL LEADER

Yosef Gorny

In the 150th year since the birth of Binyamin Ze’ev Herzl 
(1860-1904), it seems appropriate to reflect, among other 
things, on Herzl as a journalist and a statesman who became 
a national leader.

In the 21st issue of Kesher (May 1997), Shalom Rosenfeld, 
a renowned journalist and the founder of the Institute 
that publishes this journal, described Herzl as a salient 
representative of the “New Journalism” – as it is also known 
today – which already in those days embodied the involvement 
of the journalist, writer, and intellectual in current Affairs, not 
only as someone who relays accurate information but also, 
for better or worse, as an analyst who seeks, usually while 
relying on his literary skills, to influence developments on 
the basis of his worldview and at times also on the basis of 
a subjective political outlook. In my brief remarks here, I 
wish to reflect on the relationship between Herzl the “new 
journalist” and Herzl the statesman and national leader who 
was a frequent guest of European rulers. 

Herzl the writer and journalist, who published brilliant 
feuilletons for the prominent Viennese newspaper Neue 
Freie Presse, became a “new journalist” in the intellectual 
capital of Europe at the time, Paris, while stationed there as a 
correspondent for the newspaper during the years 1891-1895. 
In this city, in addition to witnessing the social anarchist 
unrest in France and the political struggles within the “Palais 
Bourbon,” the French parliament, he discovered the link 

between nationalism and anti-Semitism, as reflected in the 
famous Dreyfus Affair. This was in addition to his awareness 
of the nationalist tendencies of the Austrian empire, operating 
under the guise of political unity, and the effects of these 
tendencies on the national status of Jews as citizens of the 
empire.

Herzl was not the first Jewish journalist and intellectual to 
become politically involved in the situation of Jews in Central 
and Western Europe. Fifty years earlier, lawyer and journalist 
Gabriel Riesser (1806-1863) had conducted a courageous 
and unrelenting decades-long struggle for equal civil rights 
for Germany’s Jews. In addition, Herzl’s contemporary, The 
French writer and journalist Bernard Lazare (1865-1903),  
undertook a public campaign against the Dreyfus Affair and its 
anti-Semitic implications. Lazare even worked together with 
Herzl and was a member of the Zionist Action Committee 
during 1897-1898. He left the Zionist Organization because 
of his criticism of Herzl for political alliance with what he 
saw as reactionary elements that ruled Europe. To these 
two we may add Leon Blum (1872-1950), who was a near-
contemporary of Herzl’s and whose attitude to his Jewish 
ancestry was also influenced by his political involvement in 
the Dreyfus Affair. His involvement continued in the form 
of support for Zionism during the 1930s while serving as 
prime minister of France and through intensive support for 
its political struggles after World War II. These three were 



3e

Kesher No. 40, Summer 2010

not only well-known publicists but also newspaper editors, 
like Herzl: Riesser was the founder and editor of the Jewish 
newspaper Der Jude during the years 1832-1835; Lazare was 
among the editors of the pro-Zionist weekly Le Flambeau 
(“the torch”); Blum served as editor of the French Socialist 
Party’s bulletin, Le Populaire; and Herzl was, as we know, the 
founder and editor of the Zionist Organization’s bulletin, Die 
Welt (“the world”). These four may thus be described as “new 
journalists” of a sort in light of their personal, prolonged, 
and active involvement in political Affairs generally and 
in all matters relating to the condition of Jews in Europe 
during various times. At the same time, there is a special 
similarity between Herzl and Blum. Both headed a political 
system: Blum as the head of a political party and a Prime 
Minister, and Herzl as the leader of the Zionist movement and 
president of the Zionist Organization. Beyond these particular 
similarities, however, there is a significant difference between 
them. Blum was first and foremost a rational and measured 
statesman, whereas Herzl had distinct utopian tendencies as a 
social visionary, and these tendencies were further fuelled by 
his more than slightly adventurous and romantic traits as an 
involved journalist. 

Indeed, upon conclusion of the First Zionist Congress in 
Basel, Herzl gave voice to the utopian spirit with which he 
was infused:

If I were to condense the Basel Congress to one 
sentence – which I would take care not to express 
publicly – it would be this: In Basel I founded the 
Jewish state. If I were to say this aloud today, I 
would be met with laughter. Perhaps in another five 
years, certainly in another 50 years, everyone will 
admit this. The founding of a state is, fundamentally, 
embodied in the desires of the nation for a state…. 
Territory is only the material foundation; even where 
it has territory, the state will always be something 
abstract…. Thus, in Basel I created this abstract 
thing that is therefore invisible to most beings. [I did 
this] through minimal means. Bit by bit I encouraged 
people to think about the state and gave them the 
feeling that they are in fact the national assembly.

(Theodore Herzl, The Jewish Question: Diaries, 
1895-1898, Jerusalem, Mosad Bialik, 1997 p. 482 )

Indeed, the “utopian” imagination of the involved journalist 
predicted the future reality.

Inside Kesher 40
Gideon Kouts 

The forty issues of Kesher, the freshest of which lies before 
you today, have founding fathers: from the unforgettable 
founder of the Institute for the Study of Jewish Press and 
Communications at Tel Aviv University, the late Shalom 
Rosenfeld, to the editor of its first 33 issues, Dr. Mordecai 
Naor. They also have an adopting father, Prof. Yosef Gorny, 
who knew how to revive the only academic institute in the 
world dealing exclusively with the study of the history of 
Jewish and Israeli press, awakening it from an imposed and 
prolonged coma. The renewal of the journal’s publication 
brought together writers, researchers, and curious readers 
from a variety of opinions and positions, all of whom 
contributed to the vital undertaking to promote critical 
research and engagement with a field that is today undergoing 
historic changes and developments. The unique importance 
of this undertaking is constantly increasing. But as this is not 

a summary conclusion – rather, it is a milestone along the 
way – let us, as befits the number 40, enter the Pardes and 
explore this issue.

For the opening section, we sought to use the opportunity 
of the 150th anniversary of the birth of the Visionary of the 
State, Binyamin Zeev Herzl in order to view the fathers of 
Zionism who had worked in the press as “professionals” 
in this field, long before the definition “journalist” served 
as a cloak, though not always as a cover, for many of their 
followers. This time we are looking at Herzl himself and at 
his first and closest partner, Max Nordau, but we hope to 
broaden this exploration to other individuals and entities in 
the coming issues. In this issue Mordecai Naor examines the 
importance of public relations campaigns for the new idea and 
new movement embodied in Herzl’s enterprise, while Rafi 
Mann views Herzl as a “public diplomat” – according to the 



4e

Kesher No. 40, Summer 2010

definition prevalent these days – and illustrates the nature of 
Herzl’s work by describing the assistance he provided to the 
Turks in “public relations” surrounding the Armenian issue, 
a topic that inevitably sparks a connection with currently 
burning issues. Gideon Kouts presents Herzl’s and Nordau’s 
witty critiques of the nature and functioning of European press 
in all its variations, at a time when the seemingly necessary 
Jewish or Zionist “echo” was quite weak among professional 
critiques. The Hungarian researcher Hedwig Ujvári reveals 
young Nordau’s first position as a journalist in Budapest: as 
the editor of an illustrated journal, who wrote, among other 
things, feuilletons for Christmas.

	In what ways did the independent government of the 
State of Israel incorporate the Zionist movement’s public 
relations legacy? We have two examples of the government’s 
communications efforts to recruit citizens: from the State’s 
earliest days and from these days. Haim Grossman presents 
the Israeli government’s internally directed communications 
effort using special holiday missives sent to citizens of 
Israel during the State’s first decade, while Baruch Leshem 
discusses the first survey of research that explores the recent 
international public relations campaign that the government 
sought to conduct with the assistance of citizens travelling 
abroad.

Yuval Karniel and Amit Lavie examine the new public 
sphere within the world of Israeli communications, which so 
far looks mostly like an additional arm of the professional 
sector – journalists’ internet blogs. In the 20th century 
renowned writers did not need personal blogs to express their 
opinion on current matters. They did it by writing columns 
in the daily press. Heddy Shait brings their reactions to the 
“Sailors strike” in 1951 as an example to literary response 
and interrelations with the Hebrew journalism.

 Elzbieta Kossewska brings us the story of Opinia, the 
Polish-language newspaper of the Progressive Party in Israel, 

which was the third incarnation of a newspaper that had been 
published in Poland before and after World War II. Shlomo 
Shafir explores the role of three leading “ icons” of the post-
war West German press, Marion Dönhoff, Axel Springer and 
Rudolf Augstein, and especially their attitude towards Jews 
and Israel.

Yigal Bin-Nun presents the debate on Jewish immigration 
in the Moroccan press in 1955-1965

The final section includes articles about the process 
of modernization in the written media within religious-
orthodox society throughout the Diaspora and in Israel. 
This theme will also continue in future issues of the journal. 
At the core of three of these articles stands the Woman as 
a symbol of modernization in these media. The question 
of agunot (“chained” women, deserted by their husbands) 
served as a catalyst and convenient justification for the use 
of the media to fulfill a religious duty – locating missing 
husbands in the historical context of East European Jewry 
in the mid-19th century. Haim Sperber discusses the form 
that this phenomenon took within Jewish religious and non-
religious press. Rabbi Yaron Silverstein sees it as the link 
between the “global village” of the media and Jewish Law. 
Ben-Tzion Klibansky tells the story of the “Yeshiva press” 
of the Novardok Movement between the two World Wars in 
Poland. Orly Tsarfaty and Dalia Liran-Alper take us back to 
the role of the woman, this time within the commercial Ultra-
Orthodox press in Israel, where they find a budding women’s 
feminist discourse. In our regular Documentary Section 
column, Akiva Zimmerman, a researcher and journalist with 
a long personal experience at the national-religious daily Ha-
Tzofe, summarizes the course of this newspaper, which has 
come to its end.

Wishing you enjoyable and fruitful reading, until we meet 
again in the winter issue and in the issues to follow. 



5e

Kesher No. 40, Summer 2010

English Abstracts of Hebrew Articles

HERZL AS A PUBLIC RELATIONS PRACTITIONER / Mordecai Naor

In the Zionist consciousness and in many writings, Herzl 
is consistently portrayed as the “Visionary of the State,” a 
statesman, playwright, journalist, and editor. Less attention 
is given to the public relations aspect of his Zionist activities. 
Yet it should be recognized that Herzl took upon himself, in 
addition to his many tasks, the role of principal public relations 
practitioner of the Zionist Organization, and he did this 
with unrelenting determination and with outstanding public 
relations skills. In actual fact, he did not have a choice: he 
was forced to market a new movement and a grandiose idea, 
which many considered insane, while he and his movement 
had almost no resources.

In this article three of Herzl’s public relations operations 
and one imagined public relations idea that he articulated are 
examined: 1. The organization and implementation of the 
first Zionist Congress; 2. The founding of the Zionist Bank, 

the “Colonial Bank,” known in Hebrew as Otsar Hityashvut 
ha-Yehudim (Jewish Colonial Trust); 3. Commissioning of 
the world’s first Arabic language typewriter, to be presented 
to the Turkish Sultan in order to gain his support for Zionist 
goals; 4. Undertaking an imagined public relations tour for 
500 world dignitaries in the Mediterranean Sea, as described 
in Herzl’s utopian book Altneuland.

Shlomo Avineri, one of the well known researchers of 
Zionism, wrote that Herzl succeeded where other leaders had 
failed because of his special talents. He attributes Herzl’s 
success in promoting the Zionist idea not to the funds that 
he did not have or to the political power that he also lacked. 
“What worked for Herzl … [was] his being a brilliant and 
prolific journalist who craved publicity and had experience 
with public relations work.” 

HERZL’S PUBLIC DIPLOMACY AND “THE ARMENIAN QUESTION” 
/ Rafi Mann

This article analyzes Theodore Herzl’s media endeavors 
through a new prism: as a pioneer using various strategies 
and tactics of Public Diplomacy in the service of the Jewish 
national movement. Herzl’s activities should be seen as an 
early example of the use of the typical practices of public 
diplomacy, in which a government or a non-governmental 
organization (NGO) promotes its interests by influencing 
public opinion in other countries.

From the outset of his Zionist involvement, Herzl was 
aware that traditional diplomacy would not be enough. 
Alongside closed-door lobbying meetings with emperors 
and dukes, ministers and other high level officials, there was 
a crucial need for a concerted effort to influence European 
public opinion. “We need diplomatic negotiations, which 
I have already started, as well as large-scale journalistic 
action,” he wrote in 1896. 

For this purpose he granted interviews and briefed 
reporters with various aims in mind: increasing the exposure 
of the Zionist movement to various publics, emphasizing the 
advantages for European nations of the exodus of the Jews, 

and dispelling the arguments of his critics, Jews and non-
Jews alike.

The planning of the first Zionist Congress in Basel should 
also be analyzed as a carefully orchestrated event meant to 
be seen by “the whole world” and as a way to brand (another 
component of public policy) the new movement as a dignified, 
respectful European phenomenon. 

One of the elements of Herzl’s public diplomacy was 
controversial at the time and has remained so ever since: his 
readiness to assist the Ottoman Sultan in his efforts to improve 
the empire’s image in Europe in the wake of the mass killings 
of Armenians in 1895 and 1896. Herzl wanted not only to 
curry favor with the Sultan but also to impress him with the 
power the Jews had over the European media. Herzl’s pro-
Ottoman activities were not just media-related efforts; they 
also included good-will gestures, which nowadays are part 
of public diplomacy strategies, such as sending a mission of 
Jewish doctors to treat wounded Turkish soldiers as well as 
fundraising for that purpose.

Although Herzl’s political Zionism failed to secure an 



6e

Kesher No. 40, Summer 2010

Ottoman charter for the Jewish state, both his traditional 
and public diplomacy set the ground for later achievements 
of the movement. Almost all his successors maintained his 

practice of using public diplomacy through the media and 
other means as an integral part of the struggle to establish 
the Jewish state.

HERZL, NORDAU AND THE EUROPEAN PRESS / Gideon Kouts

A survey in late 1902 by the French weekly La Revue 
Politique et Littéraire (later renamed La Revue Bleue) 
requested present and former foreign correspondents from 
European states who were based in Paris to assess the French 
press. The replies to this question, published in December 
1902, were largely in agreement: Paris newspapers were 
exciting and well written but contained little information.

Two of the respondents happened to be two of the 
prominent leaders of political Zionism at the time, and 
they had in fact first met in Paris when both were foreign 
correspondents there: Theodor Herzl (1860-1904), who 
by 1902 was the leader of the Zionist movement, served as 
foreign correspondent for the Viennese Neue Freie Presse 
during 1891-95 and still worked for that paper in Vienna; and 
Max Nordau (1849-1923), author, philosopher, physician, 
and journalist, still based in Paris as foreign correspondent 
for Berlin’s Vossische Zeitung.

Curiously, neither the Jewish identity nor the Zionist 
activity of these two respondents is mentioned by the 
editor of the Revue, nor, even more significantly, do the 
respondents themselves refer to these two aspects of their 

identity and activity. Both Herzl and Nordau replied purely 
as representatives of the “German” world. Yet, at the time 
these replies were written, only weeks had passed since the 
mysterious death of Emil Zola; the Dreyfus affair was still 
fresh and had not yet ended formally; and Zionist activity was 
at a fevered pitch. Herzl’s nostalgic reminiscence in particular 
is a pointed reminder of the double lives that both men led 
in order to earn their livelihood as journalists vis-à-vis their 
intense Zionist involvement. 

Nordau, in an elegant, subtle, and brief reply, praises the 
Paris newspapers for their literary brilliance and colorful 
local reportage but suggests that their foreign coverage is 
both skimpy and biased. Herzl, in a rambling, sentimental 
piece, gives essentially the same reply, adding comparisons 
with the English press (accurate world coverage) and the 
German press (world coverage, but ponderous).

Nowhere in this context does the formal “Jewishness” of 
these journalists emerge, but it is somewhat echoed in the 
texts and can give us some understanding of the functioning 
of Zionist propaganda at that time.

THE YOUNG MAX NORDAU AS EDITOR OF THE ILLUSTRATED 
PERIODICAL UNGARISCHE ILLUSTRIRTE ZEITUNG (1871) 
/ Hedwig Ujvári

On the basis of Max Nordau’s memoirs, we might conclude 
that while he was living in Pest (1849-1880), he wrote during a 
decade for the newspaper Pester Lloyd (1867-1876), and only 
when he clashed with the newspaper’s editor, Max Falk, did 
he begin writing for the Neues Pester Journal (1876-1878). 
We also know the types of issues on which he focused in his 
writings. The first period, between 1867 and 1886, was less 
productive despite the relatively long period of time. During 
this period Nordau wrote approximately 60 short articles and 
feuilleton pieces. The turning point in his work as a publicist 
took place when he was sent on behalf of the newspaper to 

Vienna, the capital of the empire and seat of the emperor, on 
the occasion of the World Fair that took place there in 1873. 
He began reporting regularly through feuilletons about what 
he saw and experienced. Over the course of seven months, he 
published approximately 100 articles, a personal record for 
him as a journalist. After that he went on a study tour through 
Europe over the course of two years. Besides fulfilling his 
obligation of reporting on the visit of Emperor Franz Josef 
to Russia, Nordau wrote only a few articles. The number of 
articles and feuilleton pieces that he had written for Pester 
Lloyd came to 230.



7e

Kesher No. 40, Summer 2010

Almost all of Nordau’s colleagues on the editorial board of 
the Pester Lloyd were educated, liberal, bilingual (German- 
and Hungarian-speaking) Jews. The most famous among 
them was Max (Maximilian) Falk (in Hungarian: Falk Miksa) 
(1828-1908), the editor-in-chief from 1867 to 1906, who also 
served as a delegate to the Hungarian parliament. Yet the 
Pester Lloyd was a liberal newspaper, published in German, 
intended for the Hungarian bourgeoisie, and covering all the 
required issues in the areas of policy, economics, and culture, 
without any special “Jewish” aspects. It did, of course, cover 
the blood libel affair in Tiszaeszlár, which stirred up emotions 
in Hungary over the course of six months in 1882-1883. It 
also reported from time to time on pogroms against Jewish 
communities in its foreign affairs section. The feuilletons, 
Nordau’s main specialization, did not deal with Jews or 
Judaism.

The first issue of Ungarische Illustrirte Zeitung was 
published on 1 January 1871 in Pest. Beneath the decorated 
title of the newspaper, the main statistics were listed: the 
intention was to publish 13 issues per quarter, the newspaper 
was to appear on Sundays, and “Subscriptions to Ungarische 
Illustrirte Zeitung may be purchased directly through the 
German publisher and printer Deutsche Buchdruckerei- und 
Verlags-Actien-Gesellschaft in Pest or through any book 
store at a cost of 1 gulden and 50 kreuzer per quarter.” Other 
editorial board details appeared on the last page: the editor-
in-chief was Max Nordau, and the publisher and printer – 

the German publishing and printing houses – were located 
in Pest. The entire spread of the newspaper (in folio format) 
was eight pages. The pagination was continuous, and the first 
yearbook numbered 424 pages.

	Only with publication of the 35th issue was it possible to 
conclude for certain that this was a supplement of Pester Lloyd 
because that issue stated, under the title of newspaper, “The 
Ungarische Illustrirte Zeitung is published every Sunday 
as a supplement to Pester Lloyd, at a cost of 70 kreuzer per 
quarter.” The third issue already contained an article by Max 
Falk, a translation from Fővárosi Lapok (“pages from the 
capital”). The circle of writers in the main newspaper also 
included Albert Sturm and Adolph Dux.

Regarding Nordau’s part in the publication of the 
supplement, there are articles with his byline, and it is also 
possible that he wrote the principal articles, but we will only 
address those articles that appeared under his name. In Pest 
Nordau published mainly feuilleton articles. Up to this point, 
no poems appear under his name. Yet Ungarische Illustrirte 
Zeitung did publish his translations of Hungarian poems. 

Nordau’s name as editor-in-chief appeared in the final page 
of all the issues during that year (1871) through the middle 
of December. Then the regular editorial text appeared: “The 
publication of the Pester Lloyd company in Pest is the editorial 
responsibility of the German publisher and printer in Pest.” 
Nordau’s successor in this role was Dr. Adolph Zilberstein.

THE GOVERNMENT OF ISRAEL WISHES TO CONGRATULATE: 
A HISTORY OF THE GOVERNMENT’S HOLIDAY MISSIVES TO 
ITS CITIZENS DURING THE FIRST DECADE OF THE STATE OF 
ISRAEL / Haim Grossman

Since the early days of Zionism, written and illustrated 
messages have been used to reach out to the Zionist 
target audience. Upon the establishment of the State, the 
government of Israel became the principal body to produce 
national messages directed at all citizens of the new state. 
“Independence Day posters” graced public venues annually, 
and a variety of pamphlets, postcards, and holiday missives 
were sent to all Jewish citizens on the occasions of Rosh 
ha-Shana (the Jewish New Year) and Yom ha-‘Atsma’ut 
(Independence Day) from the early days of the founding of 
the state until the tenth year. 

The holiday greetings were an expression of a familiar 
and accepted Jewish tradition supplemented by a national 
element, as illustrated by both the nature of the greetings 
and the added practice of holiday greetings upon the 
occasion of the new national holiday of Yom ha-‘Atsma’ut. 
The missives represented a combination of goals and 
aspirations, and they imbued the personal holiday greetings 
with a national significance. The national goals became part 
of the holiday agenda of every citizen, who, in light of the 
personal communication, felt like an active participant in 
the public mission. National growth statistics combined with 



8e

Kesher No. 40, Summer 2010

congratulations for success in achieving the national goals 
strengthened the personal sense of pride for involvement 
in a successful, developing project, and they allowed the 
government to convey to each individual a sense of the 
importance of his participation and, in so doing, to minimize 
the need for explanation for the current difficulties resulting 
from pursuit of the national goals. By defining these goals 
through holiday greetings, the government came across as 
active, focused, and clearly directed, possessing leadership 
skills and a sense of purpose, as well as being cooperative and 
sharing its successes and hopes with the public. 

Since the tenth anniversary, no special postcards have 
been sent to citizens’ homes, and the messages of the prime 
minister and key ministers, such as defense, finance, and 
education ministers, are conveyed to the public through 
holiday newspapers and interviews in the electronic media. 
The “Voice of the Establishment” is still heard annually, as 

in the past, through the “Independence Day poster,” but the 
visionary message is no longer as relevant as it had been in 
the past, and it has tended to focus on decorative elements or 
on fairly uncontroversial images of Jerusalem. 

In the last few decades, the tradition of sending a missive to 
the citizens has elapsed. Yom ha-‘Atsma’ut has lost some of its 
importance, and Rosh ha-Shana greetings are no longer sent, 
as in the past. Possibly it is the significant increase in size of 
the Israeli population that created organizational difficulties 
in sending greetings. Possibly it was even a consideration of 
the amount of advertising material in each citizen’s mailbox, 
which would make a government missive just another piece 
of disposable paper. The essence of the change apparently 
lies in the lack of agreed and universally accepted national 
messages, making such a project complex and impossible in 
the social and political reality of Israel today. 

EXPLAINING ISRAEL? THE GOVERNMENT’S INFORMATION 
CAMPAIGN THROUGH THE PRISM OF THE MEDIA AND 
RESEARCH LITERATURE / Baruch Leshem

The campaign “Explaining Israel,” conducted by the 
Ministry of Information and Diaspora Affairs, identified as 
its purpose to turn the Israeli public into a voice for the state 
in order to improve its image. This article aims to examine 
whether the campaign addresses Israel’s image problems in 
accordance with the models proposed by researchers and 
whether it provides answers to Israel’s image problems as 
identified by research. 

Does the campaign “Explaining Israel” have the potential 
to address Israel’s image requirements as these have been 
identified by research conducted on the subject? The 
campaign’s communications strategy is based on a number 
of messages. (a) An anti-Israel stance is the result of lack 
of information about the Israeli-Arab conflict. According 
to research on Israel’s image, however, there is a great deal 
of information in the world about the Israeli-Palestinian 
conflict. The worsening of attitudes towards Israel is a 
result of the negative coverage of military confrontations 
between Israel and Arabs in the wars in Lebanon, the two 
Palestinian Intifadas, and Operation “Cast Lead” in Gaza. All 
of these events received widespread international coverage. 
(b) Israel is perceived throughout the world as a primitive, 
desert country whose residents ride camels. According 

to the research, however, Israel is recognized globally as 
a technologically developed country. (c) The world does 
not know how good the economic conditions in Judea and 
Samaria really are. All of the studies presented in this article, 
however, frame the Israeli-Palestinian conflict as “occupier 
versus occupied” and “strong versus weak,” and the economic 
situation in the territories is not mentioned in studies dealing 
with Israel’s image. (d) Israeli citizens should market Israel’s 
tourist attractions abroad by word of mouth. According to the 
studies, however, Israel is recognized as an attractive tourist 
destination, particularly among population groups that wish 
to visit holy sites. This type of audience is usually approached 
at the emotional level, through broadcasts and extensive use 
of the internet, which can provide services for the relevant 
target audience, as the Ministry of Tourism, indeed, does. 
A message that is primarily visual and emotional cannot, 
therefore, be transmitted by word of mouth to incidental 
acquaintances that Israeli tourists meet abroad.

The campaign does not meet the professional criteria 
necessary for an information campaign to address Israel’s 
image problems throughout the world, as detailed above. 
The information campaign is conducted at the expense 
of the Israeli taxpayer. The possibility that a government 



9e

Kesher No. 40, Summer 2010

entity expended funds for political purposes is of course 
unacceptable. The second possibility – that the funds were 
innocently spent on a campaign that does not accord with the 

goal of improving the image of the state of Israel – is also not 
encouraging because Israel’s image problems require a more 
persistent and professional effort.

JOURNALISTS’ NOTES: ISRAELI JOURNALIST BLOGGERS 
/ Amit Lavie Dinur and Yuval Karniel 

The emergence of the internet over the last two decades has 
reshaped the public sphere and public discourse. In particular, 
the introduction of new web-based technologies has paved 
the way for new participants to engage easily in the public 
discourse.

The “public sphere” has changed dramatically since Jürgen 
Habermas first introduced the notion, relating it to the Salons 
and Cafés of the 18th and 19th centuries in Western Europe. 
Before the internet age, the ability to shape public discourse 
was the privilege of few, mostly politicians and journalists. 
As noted, however, the emergence of new web-based 
technologies has made it simpler and easier for individuals 
to enter the public sphere, participate in the public discourse, 
and provide a vital supplement to the public sphere, which 
has shifted from the physical world to the virtual world. One 
of the popular platforms for engaging in the public discourse 
is the “blog.” Blogs enable individuals to share their thoughts 
and ideas with others, free of oversight or regulation. Some of 
the bloggers are journalists.

In this study, we were interested in exploring the 
phenomenon of the journalist blogger. We aimed to 
characterize the Israeli journalist blogger and to develop a 
better understanding of his motivation. We found that most 
of the Israeli journalists who maintain their own blogs do 
so through large websites rather than private sites, and most 
write within the Reshimot (“registrations”) framework, which 
is a partially closed system. The Reshimot system carefully 
screens and selects its writer/bloggers; it is a system that 
confers greater prestige on bloggers but at the same time 
severs the blogging experience from the liberal essence of the 
phenomenon. These new blogger journalists have apparently 
adopted the new world order but are not yet ready to renounce 
the “benefits” of the old world as expressed through the elitist 
perception of the press. Their attempt to congregate under one 
overall umbrella of bloggers demonstrates that although these 
independent journalists are free from economic, political, and 
other concerns, they are not yet ready to renounce the prestige 
and status associated with being part of the establishment.

Literature and Journalism - Literary responses to 
current events: “The Seamen’S Strike” as a case study 
/ Heddy Shait

The literature and the media have a long history of 
interrelations within Hebrew journalism, ever since the 
latter’s inception. Literary responses are one of the most 
prominent expressions of this interrelationship. This article 
aims to characterize different types of literary responses 
to “The Seamen’s Strike,” which was a very dramatic and 
significant event in the history of the new state of Israel. The 
article draws on the following literary responses: 

1. Political essays written by famous authors;
2. Semi-artistic poems (such as the poems of the “Seventh 

Column” by Nathan Alterman);

3. Current events disguised as fiction and presented as 
fiction; and

4. Translations of existing works of world literature, which 
are republished in light of new topical trends. 

The local daily press covered this famous strike, including 
through the printing of many literary responses of various 
genres written by well known poets and authors. Examination 
of these responses demonstrates the mutual power of literature 
and journalism and the impact of these literary responses on 
public opinion as well as the enormous political power of 
Israeli authors in the early days of the state. 



10e

Kesher No. 40, Summer 2010

BETWEEN DISTANCE AND PROXIMITY: DÖNHOFF, SPRINGER, 
AND AUGSTEIN – THREE POST-WORLD-WAR-II ICONS OF 
GERMAN MEDIA AND THEIR ATTITUDE TOWARDS JEWS AND 
ISRAEL / Shlomo Shafir

OPINIA – THE THIRD ROUND: THE SOCIAL-POLITICAL 
NEWSPAPER OF THE POLISH IMMIGRANTS’ UNION, 1950-1951 
/ Elżbieta Kossewska

Only a few academic studies have examined the 
Progressive Party that operated in Israel during the 1950s. 
The only monograph dedicated to this issue is the doctoral 
thesis of Haim Ze’ev Paltiel, which was written at the Hebrew 
University and remains unpublished and which includes 
information about the Polish Immigrants’ Union in Israel 
as well. The Union worked alongside the Progressive Party 
and published a weekly newspaper under the name Opinia 
(“opinion”). The Party members’ articles published therein 
focused mainly on their public activities in Poland – relegating 
political activity in Israel to the sidelines – or addressed the 
ideological discourse and Party organization.

	This article provides a media analysis of the newspaper 
and explores the circumstances under which Polish Jews in 
Israel organized themselves within the Progressive Party, and 
it may serve as the basis for further research on this subject. 
The research for this article was based on archival documents 
housed at Massuah, the Institute for the Study of the Holocaust 
at Tel Itzhak, on articles published in the pages of Opinia, and 

on interviews with Dov Johannes, the principal founder of the 
Polish Immigrants’ Union and the weekly Opinia.

	Opinia, like other foreign-language newspapers, did not 
live up to the accepted standards of journalism: the newspaper 
did not make use of news agencies, social connections were 
used to fill the places of writers, and financial investment 
was minimal. The newspaper existed, like all foreign-
language newspapers, at the margins of Hebrew-oriented 
public opinion, although in terms of the number of foreign 
newspapers circulating during this time, almost a third of 
the Jewish public in Israel was among its readers. Thus, this 
newspaper was not marginal but was, rather, the silent portion 
of Israeli society because the latter listened only to what was 
said in Hebrew. Even so, in the Israeli Opinia, one could often 
find a good feuilleton, a worthy article, and certainly excellent 
humoristic pieces. If we allow for the Zionist ideology and the 
ethos of the Jewish state, we can conclude that during the first 
phase of Polish Jewish immigrants’ acclimatization in Israel, 
Opinia eased their adjustment to the new conditions of life.

Like the rapid rebuilding of the West German economy 
after the total defeat of the Nazi Reich early in 1945, the 
revival of the German press and book publishing business – 
with the help of the Western governments and, subsequently, 
upon private initiative – proceeded rather quickly. It took 
several years, however, perhaps more than expected, for the 
impact of the Nazi period’s influence to disappear through 
generational change, the waning of the Cold War, and the 
successive democratization of West German society.

This review, based on a number of recent biographies, 
explores the role of three leading icons of the post-war West 
German press and especially their attitude towards Jews and 
Israel. Marion Dönhoff (1909-2002), the oldest of the three, 

was born before World War I and came from East Prussian 
nobility, whereas Axel Springer (1912-1985) came from an 
Altona middle-class family, which neither supported the 
Nazi movement and regime nor opposed it. The youngest of 
the three, Rudolf Augstein (1923-2002) was born after the 
establishment of the Weimar Republic and, starting in 1933, 
was influenced by Nazi education in high school and later in 
the army.

Both Dönhoff and Augstein contributed at different 
periods to the liberalization of the Federal German Republic: 
Dönhoff through her fight against reactionary elements in Die 
Zeit during that prestigious weekly newspaper’s first years 
and Augstein through his confrontation in the early 1960s 



11e

Kesher No. 40, Summer 2010

with Franz Josef Strauss, Adenauer’s Minister of Defence, 
over tactical nuclear weapons and the use of unlimited power 
in a civil society. With regard to Israel, Dönhoff was rather 
critical at different periods of her life, as she was with respect 
to Jews, despite having many Jewish friends. Augstein, who 
grew up after Hitler’s accession to power in a nationalist, 
anti-Semitic atmosphere, was even more critical. 

Among the three icons discussed in the essay, Axel Springer 
undoubtedly appears to be the most sympathetic from the 

Israeli and Jewish viewpoint. He demonstrated this through 
his manifold contributions to the fields of science, culture, and 
wellbeing in Israel as well as by committing his publications 
to strive continuously for German-Jewish understanding 
and to support the existence of the Jewish people. Although 
Springer also apparently had religious motives for his attitude 
to Israel and the Holy Land, the most important motive seems 
to have been his consciousness of what the Germans had done 
to Jews in Germany and Europe during the Holocaust. 

THE CONTROVERSY WITHIN THE MOROCCAN PRESS OVER THE 
EMIGRATION RIGHTS OF JEWS, 1955-1965 / Yigal Bin-Nun

The issue of Jewish emigration – or as it was commonly 
known, the question of the right to freedom of movement – 
was a constant preoccupation of Jewish community leaders 
concerned about harassment by Moroccan authorities 
and obstacles to the processing of passport applications. 
These rights were no less a matter of concern for the Israeli 
government, the Jewish Agency, the head of the Mossad 
(Israel’s intelligence agency), and the acting underground 
emissaries of the Misgeret (“framework” – a clandestine 
militia) in Morocco. 

The liberal circles of the ruling class were opposed to the 
idea of emigration because, following independence, they 
wanted world public opinion to see their state as embodying 
liberal and progressive policies. They wanted their country 
to project the image of a modern state where all citizens 

could enjoy equal rights, irrespective of their religion. Most 
of all, however, they were afraid that the departure of Jews 
from Morocco would weaken the national economy. Pan-
Arab media advocates of the traditionalist party Istiqlal, 
which exalted, at least publicly, Nasserian hegemony, were 
displeased by the possibility that wealthy Jews would leave 
Morocco in order to strengthen the Zionists ranks in Israel in 
the context of war against the Arab nation. 

For their part, representatives of international Jewish 
organizations preferred to discuss the easily defensible 
principle of the right to free transit and the granting of 
passports, rather than raise the question of allowing a foreign 
country to organize, within Moroccan territory, a systematic 
and structured emigration of Jewish citizens to Israel.

THE AGUNOT PHENOMENON IN EASTERN EUROPEAN JEWISH 
SOCIETY DURING 1857–1896 AS REFLECTED IN THE JEWISH 
PRESS / Haim Sperber

This article deals with the phenomenon of the agunot 
(“chained women,” deserted by their husbands) in Eastern 
European Jewish society during the second half of the 19th 
century and with the way this phenomenon is reflected in the 
Jewish (mainly Hebrew) press. 

The Jewish press is one of the main sources of information 
on the phenomenon. This article investigates the main avenues 
by which the phenomenon was publicized: advertisements 
by deserted women, editorials, and the like. The article also 

explores the Jewish press as an important vehicle for social 
change with respect to the status of women within East 
European Jewish society. Women published thousands of 
advertisements looking for their deserting husbands. Thus, 
the Jewish newspapers gave Jewish women new ways of 
dealing with a major problem within Jewish society.

The article analyzes the publication policies of various 
Jewish newspapers, beginning with the first Hebrew weekly, 
Ha-Maggid, published and edited by Eliezer Lipman 



12e

Kesher No. 40, Summer 2010

THE TAKANAH OF AGUNOT AND MODERN JOURNALISM: 
ASSESSING THE EFFECTS OF THE GLOBAL VILLAGE IN JEWISH 
LAW / Yaron Silverstein

The media, including the various print media, is one of the 
most dynamic institutions of modern society. Newspapers are 
born in a heartbeat, the profession of journalism is constantly 
changing, and new developments receive extensive media 
coverage. 

According to Jewish Law, marriage between a man and a 
woman is terminated in one of two situations. Either the man 
gives his wife a bill of divorce (known as a get) or the husband 
dies (Mishnah Kiddushin, Ch. 1, 1). In those cases in which a 
husband refuses to divorce his wife, she becomes a mesurevet 
get (a “get-refused” woman). In other cases the husband 
might actually disappear, making it impossible to reach him 
in order to obtain the bill of divorce from him. The wife in 
these situations then has the status of agunah (“chained”), that 
is, a woman who is “chained” to her marriage. In order to set 
the agunah free, one must provide evidence of the husband’s 
death. This subject has always been a main focus of work 
for the Rabbinate. History has documented many such cases, 
including the wives of soldiers who died during the War of 
Independence and the wives of soldiers who disappeared in 
the Dakar submarine. 

The increasing power of modern journalism and its coverage 

of events across the World offer the Rabbinate another tool to 
assist them in the “unchaining” of the agunah. It is important, 
in general, to analyze a news item carefully and thoroughly 
in order to differentiate between the truth and other elements 
that were added to the report so as to create a coherent story. It 
must be emphasized, however, as Rabbi A.Y. Kook stated, that 
journalism itself does not have an interest one way or the other 
in unchaining the agunah. Therefore, the status of a news item 
in Jewish Law in such a case is like that of a man who does 
not intend to give testimony (mesiakh lefi tomo – “innocent 
speech”), which is regarded as highly credible.

The spread of mass media has reduced the number of 
isolated locations throughout the world to nearly zero. The 
ability to inform others of our location and current status from 
almost anywhere has created an omdana (“estimation”) that 
if someone is not providing information about his location, 
and in light of other evidence, it may be concluded that he is 
most likely not among the living. This assumption can assist 
in the process of unchaining the agunah. In accordance with 
the above observations, Rabbi Herzog views the mass media 
as equal in status to state authorities when it comes to the 
takanah (“remedy”) of the agunot (plural of agunah).

Zilberman in Eastern Prussia starting in 1856. Zilberman 
created an agenda in which the agunot issue was an important 
component. Other newspapers followed his lead, though in 
different ways.

The agunot phenomenon, as well as other issues regarding 
women, was, until the mid 19th century, addressed strictly 

from a Halachic (relating to Jewish Law) and religious point 
of view. Following the involvement of the Jewish press, it 
became part of a social debate. Thus, it represented another 
aspect of the modernization and secularization of 19th East 
European Jewish society.   

“THE UNION OF YESHIVOT WILL ENCIRCLE THE WHOLE 
WORLD”—THE CHARACTER OF THE NOVARDOK PRESS 
/ Ben-Tsiyon Klibansky

The Orthodox press flourished in Poland and the Baltic 
states during the interwar period. Some Lithuanian yeshivot 
joined this trend and published periodicals containing Torah 
hiddushim (novellae) by their deans and senior students. 

Among these yeshivot, those of the Novardok trend stood 
out for their weekly publications, handwritten and printed by 
hectographs, which appealed not only to local students but 
also to their colleagues throughout the Novardok movement. 



13e

Kesher No. 40, Summer 2010

The first periodical of this kind, Hed ha-musar, inaugurated 
by the Mezritsh Litevsk yeshiva in 1923, was followed by a 
series of similar weekly organs in other yeshivot, such as Ha-
bote’ah in Ostrov Mazovietsk, Degel ha-metsiyut in Pinsk, 
and Hayey ha-‘ovdim in Ostrovtse. These publications were 
unique in their focus on the musar discipline, beginning with 
ethical lectures by famous mashgihim (spiritual mentors), 
continuing with attractive sections—with a clear musar 
spirit—of riddles, poems, private thoughts, letters from distant 
yeshivot, and testimonies from the history of Novardok, and 
ending with snappy catchwords for easy memorization. This 
variety—expressed almost entirely in pure Hebrew—served as 

a catchier, more pleasant, and sometimes even more efficient 
method for ethical elevation than the traditional musar books. 
Indeed, these organs were meant not to serve the causes of 
pastime or entertainment but to enrich their readers’ ethical 
outlooks and motivate them to produce ethicist hiddushim. 
However, the editors of these weekly periodicals seem to 
have set a higher aim for themselves. Novardok students 
might easily feel isolated in the Lithuanian yeshivot world 
due to their exceptionality or their tendency to aloofness; 
this press had the power to abate their loneliness by forging a 
vivid spirit of unity among the thousands of members of the 
Novardok movement. 

MANIFESTATIONS OF FEMINIST DISCOURSE IN COMMERCIAL 
FAMILY MAGAZINES IN ULTRA-ORTHODOX SOCIETY 
/ Orly Tsarfaty and Dalia Liran-Alper

The last two decades have witnessed processes of change 
in Jewish Ultra-Orthodox society. As a society that preserves 
clear gender separation in its socialization processes, 
women’s status and spheres of activity are still confined to 
the home and embodied in the verse: “All glorious is the 
king’s daughter within the palace” (Psalms, 45:14). Women 
are excluded from public life, and their traditional roles have 
been preserved. The principal causes for the processes of 
change include: 

Development of a new communications map that also •	
includes a commercial press, which is aimed at defined 
target audiences such as women and children; and
Women writers creating a women’s media discourse and •	
raising issues that preoccupy women, who previously 
gained very little media exposure. A forum for women’s 
discourse has been created that is conducted in the public 
arena, although some of the issues it addresses apply to the 
private space. Thus, the commercial press constitutes an 
important arena for the permeation of new ideas, including 
a feminist discourse.
The study analyzes the media discourse published •	
in Mishpacha Tova (“Good Family”) magazine and 
Mishpacha (“Family”) magazine’s Betoch ha-Mishpacha 
(“In the Family”) supplement from January 2005 to 
December 2008. The findings of the analysis indicate:
The commercial magazines serve as an arena for the •	
development of a women’s discourse in the Ultra-Orthodox 

media, which in the past excluded women and silenced 
their voices.
The magazines create solidarity among women, reinforcing •	
women as a discrete community, and consequently lead to 
the empowerment of women as individuals (for example, 
a change in attitude to work in terms of “self-fulfillment” 
and “career”). The women’s stories grant legitimacy to 
new and complex models of femininity. 
In the commercial Ultra-Orthodox press, as in secular •	
women’s magazines, emphasis is placed on the functioning 
of the consumer woman. This can be viewed as the 
manifestation of a value-based change occurring in Ultra-
Orthodox society with the adoption of capitalist ideals and 
flamboyance that run counter to the traditional value of 
modesty and abstemiousness.
As in secular women’s magazines, the function filled by the •	
magazines of providing advice to their female readership 
is prominent. The function of guidance and instruction 
on appropriate feminine behavior and moral guidance is 
especially prominent in all the writing genres: editorials, 
personal columns, articles, and reports.
In summary, while no change is yet evident in the official 

rhetoric, the first buds of change can be identified in the 
women’s discourse taking place within the Ultra-Orthodox 
commercial press. With appropriate caution we would note 
that there are indications of feminist ideas filtering through 
into the Ultra-Orthodox women’s discourse.


