
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University 
Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 69978, Israel; Tel. 972-3-6408665; Email: presstau@post.tau.ac.il

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Yosef Gorny
Founder of The Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

CONTENTS
Editorial / Yosef Gorny	 2e
Kesher 36 / Gideon Kouts	 3e
Foreign News and Contemporary History in the Early Hebrew Press
Remarks on the “Invention” of Foreign News in the Hebrew Press 
/ Gideon Kouts	 5e
Window on the World / Ya’akov Shavit	 7e
Covering Disaster in the Israeli Popular Press: Ha-Or and the Sinking of the 
Titanic / Ouzi Elyada	 7e

Iconology of Advertising in Israel: The Image of the Seashore 
/ Avivit Agam Dali	 8e

Statesmen as Columnists in Israel
Ahad Ha’am: Journalist in Practice, Potential Politician/ Shulamit Laskov	 8e
Ben-Gurion’s Attitudes toward Communism / Yosef Gorny	 9e
Moshe Sharett’s Transition from Journalism to Statesmanship, 1931 
/ Mordecai Naor	 9e
Me’ir Ya’ari as an Artist of Polemic Writing / Aviva Halamish	 10e
Yitzhak Laufbahn, Editor of Ha-Poel ha-Tzair / Meir Chazan	 10e
Menachem Begin as a Journalist / Arye Naor	 11e

The Price of Being Present: Yosef Haim Brenner as Cultural Hero 
/ Nurit Govrin	 11e
Media Darkness: The Attitude of The Times of  London and The New  
York Times  to the Issue of the Displaced and Refugee Jews during the  
Last Year of World War II / Arie Kizel	 12e
The Jewish Press in Argentina after the U.N. Decision on the Partition of 
Palestine: Images and attitudes regarding Zionism and the State of Israel, 
1947-1956 / Yossef  J. Goldstein	 12e
Anti-Jewish Campaigns in the Moroccan Press in the Years 1962-1963 
/ Yigal Bin-Nun	 13e
The Immigration from Islamic Countries in the Eyes of Israeli Press between 
1950 and 1952 / Nathan Yeyni 	 13e
Israel and the Foreign Press in the Six Days War /Meron Medzini	 14e
Myths in Service of the Struggle: Ha-Tzofe’s Coverage of the Disengagement 
from Gaza / Orly Tsarfaty	 14e

The Contributors to this issue	 16e
Archives and Documents	 167
Book Reviews	 172
Research Reports	 188

No. 36, Autumn 2007

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Yosef Gorny, 
Prof. Dan Caspi, Dr. Mordecai Naor,
Prof. Yoram Peri, Dr. Orly Tsarfaty, 
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Daphna Kanner Cohen

Hebrew Copy Editor
Herzlia Efrati

Proofreading
Herzlia Efrati

English Section
Michal Engel
Irit Shimrat

Graphic Editor
Michal Semo-Kovetz

Cover Design 
Yael Kfir 

Print 
Kedem Ltd.

Annual Subscriptions:
2 issues a year 
USA:$45 ; R.O.W: €40 
Please forward a check
On Time Ltd.
P.O.Box 10012,
Haifa Bay 26110, Israel
ontime@ontime.co.il
http://www.ontime.co.il/ 



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

Editorial
Yosef Gorny 

The section of essays, titled “Statesmen as Columnists in 
Israel,” is based on a series of lectures held by the Andrea 
& Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press 
& Communications at Tel Aviv University in 2005/6. The 
lectures were devoted to political leaders who wrote articles 
in the newspapers of their time and to journalists who were 
interested in politics: Theodor Herzl and Bernard Lazar; Max 
Nordau and Leon Blum; Berl Katznelson and Meir Ya’ari; 
Dov (Ber) Borochov and Ze’ev Jabotinsky; Ahad Ha’am and 
Nahum Sokolow; Martin Buber and Rabbi Maimon; David 
Ben-Gurion and Menachem Begin.

	In this issue we have focused mainly on statesmen (or 
politicians in the broadest sense), who lived and wrote in 
Eretz Israel, but we have also included an intellectual such 
as Ahad Ha’am, who was not an active politician, but whose 
fascinating observations regarding the field we are dealing 
with and its limitations are undoubtedly valid even to this 
day.

	What all these notable figures have in common is that they 
are what I call “internal intellectuals.” What I mean by this is 
that they were not “mobilized”, but rather “mobilizers” to a 
certain ideological and political goal, as leaders of political 
organizations or as thinkers, who wished to influence the ideas 
and the political conduct of their movement, in the national 
and social sense. Therefore the critical approach, which is 
the raison d’être of the involved intellectual, was restricted 
a priori by the choice of belonging to a political framework. 
This decision characterizes the “internal intellectuals”, who 

have a constructive approach, as opposed to the “external 
intellectuals”, bearers of the “destructive vision” that 
manifests itself in public discourse today.

	The difference between the two groups is not only 
that they operate either within or outside the hegemonic 
establishment, but in the very possibility of combining the two 
terms, politician and intellectual. In the case of the “internal” 
intellectuals, this combination did indeed exist in the past, 
and still exists nowadays, although to a much lesser extent; 
whereas it is rare in the case of the “external” intellectuals, 
despite their keen political interest, although it cannot be 
denied that they have social influence, especially when we 
speak of academics, and Western academics in particular.

	The second focus of this issue is the link between the 
publication of world news   in the early Hebrew press and 
the historical consciousness of the Jewish public, that is, the 
Hebrew press’s attempt from the very beginning to open its 
readers’ eyes to what was going on in the world and to the 
modernization processes that were taking place there. This 
meant that the foreign news in the Hebrew press not only had 
the obligation to convey updated and accurate information to 
the readers, but also had the historical and educational role of 
encouraging the integration of the Jews, both as individuals 
and as a national group, in the international community. As 
such, the Hebrew press became a significant factor in forming 
modern Jewish national consciousness, whether Zionist or 
anti-Zionist. 

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published twice 
yearly by the Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, and 
influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word 
to presstau@post.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations). 



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

	In this respect it is worth noting the difference between 
the newspaper as an instrument for transmitting information 
and as a historical source, assuming that in both cases the 
press is selective in what it publishes and, quite naturally does 
not always discern the actual significance of the information 
at the particular moment of its publication.

The coming year, 2008, will mark not only the 60th 
anniversary of the State of Israel but also 100 years of the 
Hebrew daily press in Eretz Israel (and the 150th anniversary 
of the birth of its founder, Eliezer Ben-Yehuda). This is a 
good opportunity to discuss, from a historical perspective, 
the processes affecting the future of the daily press and the 
development of alternatives such as online communications 
and other forms of printed media: sectorial (religious, new 
immigrants), gendered and the “trend” of free newspapers. 
Kesher would welcome proposals for articles on these 
subjects and will hold a public discussion on them at a date 
to be announced.

	Kesher has extended its sections. In this issue we present 
a new archives and documents section, which includes 
documentation and personal testimonies that can serve as a 
basis or a contribution to the research of Jewish and Israeli 
journalism and media. In this issue we bring to you the story 
of Niv, the Jewish American youth magazine, told by its editor, 
Moshe Pelli. And, as always, there is the “research section” 
of Kesher, which contains abstracts from dissertations and 
lectures (in this issue Ze’ev Segal writes about libel and 
freedom of speech), as well as the new books reviews’ 
section. 

	This time we have opened the issue with a dying breed, 
that of statesmen and leaders of the Jewish Yishuv and 
Israel who took up their pens to write polemic articles 
for the printed press, seeking to persuade and admonish. 
Nowadays, most politicians do with a10-second TV “sync”, 
mostly written by “spinologists”, and they are not always the 
most articulate people… This genre of journalistic writing, 
dealing with essential problems of “public” life, was often the 
continuation or development of a speech, aimed at reaching 
a wider audience. Our contributors survey the journalistic 

work of several political leaders and ideologists in various 
periods of their lives and of the life of the Yishuv and the 
State of Israel. Shulamit Laskov writes about Ahad Ha’am, 
that exemplary (and frustrated) mentor, and his attitude 
towards the Arab question. Incidentally, the section opens 
with some witty epigrams taken from Ahad Ha’am’s writings 
in his newspaper Ha-Shiloah regarding his expectations of 
columnists and politicians… Yosef Gorny writes about David 
Ben-Gurion, who knew how to be a bitter adversary in his 
writing as well, in this case with regard to the communists.

Mordechai Na’or brings us a fascinating document 
relating to Mapai Party, dealing with the transition from 
being a journalist in Davar to being a statesman that the party 
“imposed” on future Prime Minister and Foreign Minister 
Moshe Sharett. Aviva Halamish’s article focuses on the 
leader of Mapam, Meir Ya’ari, whileMeir Chazan writes 
about Yitzhak Loufbahn, leader of Ha-Po’el ha-Tza’ir and 
editor of the eponymous newspaper. Arieh Naor discusses 
the journalistic activities of Menachem Begin. This series of 
articles is followed by Nurit Govrin’s depiction of the writer 
and leader, shaper of public opinion Yosef Haim Brenner as 
a “cultural hero,” in terms of the criteria used in the best of 
today’s research.

	World news is the most deprived sector in the Israeli 
media today, in terms of the space devoted to it in the press 
and, especially, in terms of the prominence accorded it. If the 
written press still keeps several permanent correspondents in 
some world capitals (even if not as many as one or two decades 
ago), in the electronic media the title “Foreign Correspondent” 
is reserved in most cases to journalists and editors who deal 
with “material” that comes from “there,” while sitting in their 
studio or office and give a local angle on a foreign and distant 

	Nonetheless, there is no doubt that the press has an 
enormous influence not only on shaping public opinion, but 
also on shaping its historical consciousness, both by means of 
its “historical” inquiry into the past and also as a result of the 
fact that the routine flow of information will itself become a 
historical source in the future.

Kesher 36 – Introductory Remarks
Gideon Kouts 



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

reality.  In this respect the illusion of globalization in the 
media reveals itself as a trap. It is interesting to see how much 
effort the early Hebrew newspapers invested in overcoming 
this defect and introducing foreign news reportage, which 
was considered the most noble section of the news. Back 
then, even more so than today, it was financial problems that 
undermined these good intentions. Talented editors had no 
choice but to masquerade as news correspondents, but when 
they were found out, there was quite a scandal…

	Foreign news reportage was also a vital vector for 
acquainting European Jews with contemporary history. 
In this issue we devote the discussion of foreign news and 
history to marking the 150th anniversary of the appearance of 
Ha-Magid, the first modern news weekly in Hebrew. Gideon 
Kouts writes about how this newspaper “invented” foreign 
news and how foreign news penetrated into Ha-Levanon, 
its rival for the conservative Hebrew readership in Western 
Europe and, in its beginning, the first Hebrew journal in Eretz 
Israel. Yaacov Shavit points to the “window to the world” that 
these newspapers, led by Ha-Magid, opened for European 
Jews who could read Hebrew and worked hard to develop 
their Jewish and general historical consciousness from the 
end of the eighteenth century. The following article, by Uzi 
Elyada, presents a fascinating example of the news coverage 
of a central and sensational “foreign” event in the early 
Hebrew press in Eretz Israel: the sinking of the luxury cruise 
ship Titanic, as described by Itamar Ben-Avi in Jerusalem’s 
Ha-Or. And no, Ben-Avi was not literally on the Titanic, but 
he came very close…

	We remain at sea, without drowning, with Avivit Agam 
Dali’s illustrated article on the depictions of the sea in Israeli 

advertisements. Other articles deal with how the international 
media, alongside the international Jewish press, deal with 
Jewish subjects. Arie Kizel writes about the attitude of the 
London Times and New York Times toward the question of 
the Holocaust refugees. Yossi Goldstein writes about the 
Argentinean Jewish press’s treatment of the UN’s resolution in 
favor of establishing a Jewish state . Yigal Bin-Nun describes 
the battle waged by the Jewish press in Morocco against the 
upsurge of anti-Semitism in the local media when Moroccan 
Jews emigrated to Israel. From the opposite perspective, 
Nathan Yeini reviews the Israeli press’s attitude to Jewish 
immigrants from Muslim countries.

	To marking the 40th anniversary of the Six-Day War, Meron 
Medzini, who at the time was director of the Government 
Press Office, analyzes an aspect that was overlooked in the 
recent coverage of this important date – Israel’s “information” 
policy at that time – the policy that always refused to define 
itself as “propaganda”, a fact that did not exempt it from 
traditional criticism, then like today. Orly Tsarfaty recalls a 
more recent event, the “disengagement” from the Gaza Strip, 
examining it from the point of view of Ha-Tzofeh, the organ 
of the “orange” national-religious movement, which has just 
recently ceased to exist as a daily newspaper and to which 
we will devote extensive space in our next issue, as well 
as to other newspapers of the religious and ultra-Orthodox 
communities.

I hope you find this issue enjoyable and thought-provoking. 
We will meet again in our spring issue.



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

English Abstracts of Hebrew Articles

REMARKS ON THE “INVENTION” OF FOREIGN NEWS IN THE 
HEBREW PRESS / Gideon Kouts

The Revolution of Ha-Magid – “News and History”
The foreign news was always a noble domain, because 

hard to get, of the news text. In fact the newspapers generally 
grew in sites without a strong central government. However, 
in the eternal struggle with the censorship of the authorities, it 
was paradoxically, but understandably, easier to publish more 
freely foreign news than the domestic ones. The problem of 
censorship was more serious, of course, in the case of Jewish 
and Hebrew press, as a consequence of the chronic unstable 
and uncertain condition of both its editors and readers. Other 
specific problems stood on the way of the foreign news to the 
Hebrew newspaper: the language’s limited vocabulary, the 
public’s limited general knowledge about the world, strained 
economic situation and even more, the condition of the 
printing and distribution infrastructure. However, the special 
situation had also some positive aspects. The Jewish Diaspora 
had a transnational character, ignoring borders. It was possible 
to find potential Hebrew readers and writers, also in places 
where the world press had difficulty in reaching ;the dimension 
of reporting from the field was, therefore, quite evident in 
the early Hebrew journalism. The Jews were among the first 
“foreign reporters”, and the founders of the big international 
news agencies were also “news merchants” of Jewish origin.

On the objective and subjective difficulties of the Hebrew 
journalism will testify the fact that the process that took 
place, as stated, in Europe, as early as at the beginning of the 
seventeenth century, reached it only some 250 years later, with 
the publication of Ha-Magid at the start of the month of Sivan 
5616, June 4, 1856, in the town Lyck in Eastern Prussia, by its 
publisher Eliezer Lipmann Silbermann . However, this does 
not diminish the importance of this revolution in the history of 
Hebrew and Jewish media, or the importance of Silbermann 
himself as the first modem Hebrew editor and journalist,

The target public was clear: the paper “Will tell Jacob” 
foreign news intended for the Jewish public and they will 
be written in Hebrew. Above all Silbermann is the one who 
gives the word “news” its journalistic meaning in Hebrew. 

The “News” department appears already in the first issue, 
immediately after the first editorial, and it deals with foreign 
news, on a general political subject: the (temporary) peace in 
Europe after the Crimean War. Silbermann will not hesitate 
to bring sesational tales, whether from the life of Kings and 
Princesses, criminal cases,  small and curious events together 
with the “heavy subjects”. In the first issues, Silberman 
continues providing “unprocessed” foreign and national 
news, without introducing commentary within the news. 
Other questions facing it were, for instance, the distinction 
between “Jewish” material and “general” material, and the 
relation between “raw” news and synthesis. 

Responsibility for the revolution in the matter of foreign 
news belongs to the second personality whose name was 
linked to that of Ha-Magid.  This man was David Gordon, 
who served as a correspondent for Ha-Magid in England since 
the paper’s beginning. He was the first foreign correspondent 
in the Hebrew press, and he also became its first foreign 
editor. As a foreign reporter, Gordon published in Ha-Magid 
detailed articles in the “historical” spirit of the enlightenment, 
but moved by his journalistic instinct, he quickly passed, for 
instance, to write also on the adventures of Dr. Livingstone 
in Africa as a “scoop”, the first publication in a German 
newspaper, as noted with pride by Silbermann. Gordon is the 
“inventor” of the foreign news department in Hebrew journalism, 
synthesizing the important events of the week, blending in 
information as commentary. He appeared for the first time in 
the second issue of the third year (January 12, 1859), under the 
title “General History”. In issue 14 of the fourth year (Apri14, 
1860), the department received its permanent name “On the 
nations will be said”, name of a “mythological” column in 
the history of Hebrew journalism, that its great competitor 
Yehiel Brill  will not hesitate to copy word by word, except 
for a little letter, an occurrence not unusual even today among 
competing papers. 

The foreign news department of Ha-Magid is an example 
of news text written by the editor at his desk. Based on 



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

“materials” from abroad that reach him from various sources, 
and not reporting from the location itself where the events 
occur. The permanent and the occasional reporters who 
were ready and even happy to send their writings to the 
first Hebrew weekly reported, almost exclusively, “Jewish” 
events in their place of residence and did not touch “general” 
issues. The quarrel between the editors of Ha-Magid and Ha-
Levanon  discloses, among other things, the recognition by 
the new Hebrew journals, of the problems this created about 
the reliability of the reports. This quarrel derived  from the 
competition between thew two largest Hebrew periodicals in 
Western Europe identified with the traditional quarters. 

A short time after the quarrel had started, Ha-Magid had 
suddenly started publishing at the head of the paper a new 
permanent section called “Letters from Paris” which was in 
fact written by David Gordon in Lyck… and this a few weeks 
before Brill stood to publish his first political department. 

From the beginning of the publication of Ha-Magid, the 
publisher did not try to hide the delicate relations with the 
censorship, both the Prussian and the Russian. Silbermann 
accepts the censorship as something self-understood, as a 
natural part of the Media system. With the inauguration of 
the foreign news section, Gordon was also responsible for the 
definition of the weekly attached to its name. From issue 14 
of the third year (April 6, 1859) it will be called “News and 
History” (instead of “History Letter”). 

“The Lebanon File” : Foreign News in Ha- Levanon 
In the complicated and delicate subject of the relations 

between the Jewish press and the authorities, the documents 
and official correspondence preserved in the archives of the 
authorities concerned constitute a primary source of greatest 
importance for understanding the circumstances surrounding 
the appearance of this press.

Unfortunately, this documentation is hard to find and 
extremely scarce, and for this reason the complete file the 
author found in the French National Archives, among the 
documents of the periodicals department of the French 
Ministry of the Interior concerning the appearance of the 
Hebrew newspaper Ha-Levanon ( The Lebanon) in Paris , has 
unique value. 

The story of Ha- Levanon is a good example to describe 
the problems facing a Hebrew newspaper at the time. This 
was the earliest Hebrew monthly in Palestine (1863) and it 
was soon carried by its editor, Yehiel Brill, from the Holy 

Land to Paris, appearing in the City of Light between 1865 
and 1870 as a strictly Orthodox Jewish weekly. Between 1871 
and 1882 the paper was published in Mainz, Germany, and in 
1886 it reached the end of its career in London, where also 
Brill passed away. In his wanders, Brill had to adapt himself 
to different countries and various regimes, a living example 
of the “wandering Jew” embodied in the press. 

One part of  “The Lebanon File” deals with the paper’s 
political and foreign news column. At the beginning of the 
paper’s Paris career, Brill was forced to abandon the idea of 
it being registered as a political journal. Thus, he gave up 
inserting a foreign news section. As far as it can be established, 
his renunciation had at least two motives. First, a “political” 
journal had to pay the sum of fifty thousand French francs as 
irrevocable guarantee, in addition to a special “stamp duty” 
payable on every copy. 

Secondly, a political journal would naturally attract closer 
attention from the authorities, and  Brill’s legal position was 
not at all clear. As a British citizen he had to use officially a 
”Front” or “Ghost Editor”, a French Jewish retailer named 
Michel Edinger. Nevertheless, as time went by, the absence 
of a political column became a true obsession for Brill, who 
believed that this was the main reason for the paper’s small 
circulation, compared to the success of Ha-Magid, which in 
his eyes was his principal competitor. 

On June 12, 1867, after making many promises to his 
readers,  Michel Edinger submitted a petition to the Minister 
of the Interior, requesting authorization to publish in Ha- 
Levanon news and articles translated from the official 
government periodical: Le Moniteur Universel, and to exempt 
him from the duty.  The Ministry of the Interior preferred 
to give Ha-Levanon a “verbal authorization”, that could be 
revoked at will “even without any apparent reason ...” .

 The first political column appeared on September 13 with 
the title “This will refer to politics”, a clear copy of “Referring 
to politics in here” of Ha-Magid. Later, on the suggestion of 
Yehiel Michel Pines, Ha-Levanon will change the name of the 
column to “The Authority’s Space”. Its subtitle, which in this 
kind of press gave an indication of the contents, also changed 
to “All that a Jewish person must know as a Jew and a member 
of human society.” In the same issue Brill wrote “Some words 
to the Reader” before the political column, where, while 
trying to hide the real conditions of its publication, he makes 
a clear and exact analysis  of the situation of the paper and of 
the Hebrew press of his time. 



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

Foreign news columns in the Hebrew press of the 19th 
century are worth a look for two reasons. On the one hand as 
a colorful chapter in the chronicles of the Hebrew press (and 
of the Jewish press generally); worth discussing as to how 
the information was presented, its sources, the time elapsed 
and what the priorities were in its publication. On the other 
hand it is also an important chapter in the consolidation of 
historical awareness among Jews of this new era since the 
periodicals and press of the period were the chief distributors 
of knowledge as well as of ideas and values.

Hebrew periodicals did not confine themselves merely to 
dry reportage of foreign news, but combined information with 
analysis which itself was anchored in a comprehensive world 
view and a well-grounded historic perception. It transpires 
from this that the importance of the news was not their source 
or how long it took before their publication in the paper, but 
the way in which the correspondent and the editor chose to 
present them, and the overall historical mold into which the 
news were integrated and which gave them their significance.

News coverage in journalism communicated the desire 
– and need – for the new historical consciousness to concern 
itself with understanding not just the past but also the present; 
in other words a need for awareness of current developments 
alongside analysis and explanation of the significance of these 
developments, from both a general and Jewish perspective.

The integration of foreign news into the 19th century 
Hebrew press is here examined via Ha-Magid, the first 
Hebrew weekly that appeared in the city of Lyck in Prussia 
from 1856 on. From its earliest issues Ha-Magid was no 
narrow provincial periodical, full of trivia and information 
whose main theme was Jewish affairs. On the contrary, Ha-
Magid was alert to the importance of the period, and to the 
core issues of the new era. It wrote extensively on politics 
and international affairs, such as war in Asia, exploration in 
Africa, and on a variety of subjects such as technological 
innovations and stock exchange reports. The paper, censoring 
itself, refrained from writing on political problems in Prussia 
and in Czarist Russia, where most of its readers lived.        

WINDOW ON THE WORLD / Ya’akov Shavit

COVERING DISASTER IN THE ISRAELI POPULAR PRESS – HA-OR 
AND THE SINKING OF THE TITANIC / Ouzi Elyada

 
This article analyzes the use and format of disaster stories 

in the first wide-distribution Hebrew newspaper in Jewish 
Palestine, the Jerusalem daily Ha-Tzvi, later renamed Ha-Or.

Inspired by the European popular press, the paper’s editor 
combined coverage of natural disasters (earthquakes, floods, 
storms, etc.) with stories of human disaster (mainly fires, ships 
sinking, and railway accidents).  These disastrous events were 
reported in a dramatic narrative style and depicted common 
man’s powerlessness against the terrible fire about to destroy 
him or the gigantic wave appearing suddenly out of nowhere 
and threatening to wash him ashore in an instant.  Behind 
these dramatic and visual descriptions lay a pessimistic and 
deterministic world-view: Man was helpless against the forces 
of nature and the pull of destiny.  After all, catastrophes make 
no distinction between common folk and those possessing 
political power, between the poor and the rich.  The fact that 
this sort of story was presented with such dramatic visual 
intensity instilled a sense of identification and fear among in 
readers, but also led to a sort of catharsis. 

On the one hand, this article presents and analyzes an 
example of coverage of a local disaster – a fire at a flour 
mill in Jerusalem in the fall of 1908.  On the other hand, it 
compares the coverage of this event to that of one of the most 
dramatic disasters of the 20th century – the sinking of the 
Titanic in the northern Atlantic in April 1912.

How was a small and poorly-funded Jerusalem daily 
able to cover such a broad global event? What sources did it 
use, to what extent was it reliable, how quickly did it report 
developments, and how did it manage to make the story 
relevant and meaningful to Israeli readers?

The author examines the reaction of the editorial board in 
Jerusalem and the behavior of Itamar Ben-Avi, the editor-in-
chief, who was then on honeymoon in Berlin. The author also 
analyzes the way in which Ben-Avi covered the event from 
afar, the rhetorical structure of the disaster coverage, and the 
profound intellectual and ideological principles that underlay 
it.



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

An analysis of the advertisements appearing in the Israeli 
press between 1967 and 2004, whose common denominator is 
the seashore, has shown that image of the sea and shore reflect 
wide ranging attitudes towards Nature and the immediate 
environment by the audience for the advertisements over the 
course of the years. A distinctive change in attitude may be 
observed, a transformation of the trend of considering natural 
resources as something to be exploited, as seen in Israeli ads 
through the 1980s and sometimes in contemporary ads, to a 
trend of being “greener” and more ecologically-minded as 
can be seen from the 1990s onward.

The multiple meanings provided by advertisers to the 
image of the sea are primarily rooted in the iconography of 

the mass media. Images of the sea in various advertisements 
differ as a whole from sea imagery in the visual arts (where 
the sea functions as a border). The sea takes on different 
interpretations in advertisements using everyday language 
that reflects the contemporary times and language used at 
the time the advertisement was created. The goal of every 
advertisement is to be clear and understandable to the target 
audience, to persuade the readers to purchase the offered 
product. What this article examines is the attitude reflecting 
the values adopted by society, and the socio cultural changes 
that Israeli society has undergone over the years and the way 
it relates to Nature as seen through a look at sea imagery in 
advertising.

ICONOLOGY OF ADVERTISING IN ISRAEL: THE IMAGE OF THE 
SEASHORE / Avivit Agam Dali

AHAD HA’AM – JOURNALIST IN PRACTICE, POTENTIAL POLITICIAN / 
Shulamit Laskov 

Did Ahad Ha’am operate as a journalist who also related to 
political issues like a politician?

To be concise – no, says the author of this article.
The article examines whether it is possible to regard his 

struggle against political Zionism as a political act.  After 
all, aside from his participation in the First (and Tenth and 
Eleventh) Zionist Congresses, he did not express his opinions 
except in articles in which, as we know, he claimed to 
represent a spiritual center in Jewish Palestine – a subject to 
which all his thoughts were devoted.

In 1905 and 1906 he fought for independent Jewish 
representation similar to but not in combination with liberal 
parties, which other leaders advocated.

Since his position was not adopted, he abandoned the 
campaign and made do with expressing his opinion in written 
articles.

The height of his involvement in politics began during 
World War I, when he was one of Weizmann’s chief assistants 

in his campaign for the Balfour Declaration.  But Ahad Ha’am 
operated behind the scenes and did not directly contact those 
on whom the signing of the Declaration depended.

A political issue of the utmost importance occupied him 
from his 1891 visit to Palestine until the end of his life – the 
Arab problem, which he highlighted during his first visit while 
other leaders almost ignored it.  He insisted on the Arabs’ 
right to Palestine as its inhabitants since time immemorial, 
just as the Jews had claim to the land through their ancestors.  
His words might hint to the creation of two countries for two 
peoples.  Still, here too he expressed his opinion in words and 
not in deeds.

From this, the author may conclude that Ahad Ha’am did 
take part in political thought and sometimes even political 
action behind the scenes, but was never responsible for any 
significant action.



�e

Kesher No. 36, Autumn 2007

In the first half of 1953, a few months before resigning his 
position as Prime Minister, Ben-Gurion published a series of 
articles against Ha-Shomer ha-Tzair and its relationship with 
the Soviet Union.  He was afforded an opportunity to launch 
a political and ideological attack on Ha-Shomer ha-Tzair’s 
leadership by the Prague Trials in 1952, in which leaders 
of the Communist Party in Czechoslovakia were tried and 
executed; most of them were Jews.  

Among the other defendants at the same trial was 
Mordechai Oren, one of the leaders of the left wing in Ha-
Shomer ha-Tzair’s Ha-Kibbutz ha-Artzi.  Ha-Shomer ha-
Tzair’s leadership adopted an ambiguous approach to the 
trials: on the one hand, they condoned the accusations against 
the Communist leaders in Czechoslovakia, and on the other 
hand they defended Mordechai Oren’s innocence.  This 
double standard gave Ben-Gurion the chance to attack what 
he called HaShomer HaTzair’s “two-faced” worldview in 
relation to Communism.  

This article is not primarily about the polemic between 
Ben-Gurion and Ha-Shomer ha-Tzair but rather about 
Ben-Gurion’s attitude toward Bolshevik Communism as 
he perceived  it in the period between the Revolution and 
the Prague Trials.  The article particularly emphasizes his 
estimation of two of the leaders of the Bolshevik Revolution: 
Vladimir Lenin, whom Ben-Gurion appreciated despite 
criticizing him, and Josef Stalin, whom Ben-Gurion censured 
for his cruel and tyrannical actions throughout his political 
career.  

In this respect Ben-Gurion anticipated Nikita Khrushchev’s 
famous 1956 speech at the 20th Party Congress of the 
Communist Party by three years, as well as the biographical 
studies of Stalin that began to be published during the 1990s.  

Ben-Gurion’s attitude toward these two leaders – Lenin and 
Stalin – is likely to shed light on his perception of himself as 
the leader of a nation creating a revolution in its own history.  

BEN-GURION’S ATTITUDES TOWARD COMMUNISM / Yosef Gorny

MOSHE SHARETT’S TRANSITION FROM JOURNALISM TO 
STATESMANSHIP, 1931 / Mordecai Naor

Like many political leaders in the history of Zionism 
(Herzl, Nordau, Sokolov, Jabotinsky and others), Moshe 
Sharett (Shertok) began his career in the field of journalism. 
He was one of the founders of the Histadrut newspaper Davar 
in 1925, specializing mainly in the relationship between the 
Jewish Yishuv and the British authorities, as well as between 
Jews and Arabs. He was known in particular for his work 
as editor of the English version of Davar, intended for 
British officials, Arab intellectuals, tourists, and worldwide 
supporters of the Zionist enterprise.

	In the summer of 1931, when Mapai first joined the 
Zionist Executive, Dr. Chaim Arlosoroff was appointed 
head of the political department of the Jewish Agency. He 
requested Shertok’s assistance as secretary and first aide. 
Berl Katzenelson, a leader of Mapai and editor of Davar, 
adamantly objected to this request.

	The current document describes how the affair unfolded: 
Arlosoroff pushed, Katzenelson objected, and the secretariat 
of Mapai (comprised of party leaders who were in two 
decades to become the leaders of Israel, including David 
Ben-Gurion, Eliezer Kaplan, and Levy Eshkol) was asked 
to reach a decision. Arlosoroff triumphed, Katzenelson was 
offended and almost resigned, and Shertok joined the political 
department.

	In June 1933 Arlosoroff was murdered and Moshe 
Shertok replaced him as head of the political department 
– paving his road to senior leadership of the Yishuv prior to 
the establishment of the state and for the first eight years of 
statehood (when he occupied the posts of Foreign Minister 
and Prime Minister).

Shertok’s transition in 1931 from journalism to political 
work was, than, the first step towards his becoming a national 
leader.



10e

Kesher No. 36, Autumn 2007

Me’ir Ya’ari (1897-1987), the leader of Ha-Shomer ha-
Tza’ir, was known as a master of polemic writing. Writing 
was his favorite and preferred method of expression; polemic 
phrasing was his habit in writing and speech alike. He wrote 
extensively in the newspapers and periodicals of Ha-Yishuv 
(the Jewish community in pre-State Palestine) and Israel, 
particularly those of the labor movement and later on - his 
own movement’s organs.  

The article presents a number of milestones in Ya’ari’s 
public writing, from the early 1920s through 1970, analyzes 
his polemic style and dwells on the reaction to his articles.

Ya’ari’s early writings were either a reaction to attacks on 
his movement by members of other labor movement’s parties 
or a struggle against his opponents from his own movement. 
He was widely read and impressed the readers by his rich style 

which made use of various layers of the Hebrew language, his 
intellectual genius and broad spectrum of knowledge. 

Most of those features characterized his later writing 
too but in some cases his opponents were more articulated 
than him and were exposed to wider readership. Once his 
political party founded its own daily newspaper his writings 
were aimed mostly to its members and even more so to the 
members of his kibbutz movement. He insisted on publishing 
his articles without being edited, a demand the editors 
reluctantly complied with. In many cases he first diminished 
the ideas and opinions of his rivals from the right and the left, 
and then presented his stand as the most suitable one.

His long polemic articles served as educational tool, and 
were very well received by his readers, many of them accepted 
them as the reliable interpretation of domestic politics and 
international affairs.

ME’IR YA’ARI AS AN ARTIST OF POLEMIC WRITING / Aviva Halamish

YITZHAK LAUFBAHN, EDITOR OF HA-POEL HA-TZAIR / Meir Chazan

From 1923 to 1948 Yitzhak Laufbahn edited the periodical 
Ha-Poel ha-Tzair, the weekly organ first of the Ha-Poel ha-
Tzair party and later of Mapai.  He was the most persistent of 
the journalists who articulated the Labor movement’s direction 
throughout the British Mandate years in Palestine.  Although 
he was one of the movement’s senior spokesmen and stood 
for years at the fore of the public debate about its platforms, 
few of his colleagues appreciated his efforts to impart the 
movement’s opinions and values.  He held second or third 
place in Ha-Poel ha-Tzair and Mapai’s chains of command.  
His position allowed him to publish a comprehensive opinion 
column on a regular basis (generally once a week) at the 
front of the party’s weekly.  While his talents as an editor 
were considerable, he earned his reputation and power in the 
political arena on the strength of these opinion pieces, which 

are the primary subject of this article.  Within this framework 
I will examine the contributions, uniqueness, and significance 
of Laufbahn’s journalistic writing during the stormy struggles 
taking place within the Labor movement.  In order to 
illuminate his journalistic methods, several prominent issues 
in his work, that influenced his personal and political status 
in the public arena, were selected: his admiration for Herzl, 
his strained relationships with David Ben-Gurion and Berl 
Katznelson, the Patria affair, his volatile interactions with 
moderate intellectuals, his hatred of Revisionism and his 
appreciation for the Labor Zionist settlements.  In his writing, 
Laufbahn tended to take extreme positions and make use of 
sharp rhetoric, although his outlook on politics and security 
issues favored compromise and restraint.



11e

Kesher No. 36, Autumn 2007

During his forty years as a political leader Prime Minister 
Menachem Begin wrote several thousand essays, articles, 
manifestoes, announcements, statements and letters, as well 
as two books containing descriptive memoirs and interpretive 
analyses. He published his underground writings in four 
volumes in Hebrew, and planned to write a three-volume book 
on the generation of Holocaust and redemption. As a result of 
his illness he could not make it when he retired from office.

As a journalist he wrote frequently on ideology, policy 
and politics. His criticism of opponents was sharp and even 
sarcastic, making his point indirectly by elimination of his 
opponents’ view. He quoted Ze’ev Jabotinsky repeatedly, 

appearing as his only legitimate political successor. On 
the other hand he argued a lot with David Ben Gurion 
and appeared as his only alternative as Israel’s leader. By 
appearing as Jabotinsky’s heir and as Ben Gurion’s alternative 
he strengthened his position in his party and among potential 
electorate. In the long run this strategy paid very well.

Begin based concrete positions in a deductive system 
on his ideology; whose main elements were nationalism 
and liberalism. He applied nationalism to issues of national 
security and foreign policy, and liberalism to domestic affairs, 
expressing a belief in the rule of law and in democratic values 
and procedures. 

MENACHEM BEGIN AS A JOURNALIST / Arye Naor

THE PRICE OF BEING PRESENT– YOSEF HAIM BRENNER AS 
CULTURAL HERO / Nurit Govrin

The article begins by asking what being a hero of the 
media has to do with being a cultural hero, as the former is 
seen in a negative light while the latter status is considered 
positive.  The article presents ten conditions that characterize 
an author’s coronation as a cultural hero.  At the same time, 
this transformation has a “price”: image overtakes reality; the 
complex becomes superficial; only what is considered suitable 
for a wide audience is highlighted, while the unsuitable is 
ignored; and many details, taken out of context, assume a 
life of their own and become disconnected from the creator 
and his work.  The article presents examples of writers who 
became cultural heroes, the primary and consummate example 
being that of the writer Yosef Haim Brenner.�  This example is 
reconstructed from his life story, his written work, his letters, 

�	 Yosef Haim Brenner is one of the most important authors in Hebrew 
literature.  His extensive influence is recognized to this day in all fields of 
Hebrew culture and literature. He was born in the Ukraine in 1881, after 
which he served in the Russian army from 1901-1904. He lived in London 
from 1904-1908 where he edited the journal Ha-Me’orer, which became 
the organ for the young writers of his generation.  From 1908-1909 he 
lived in Galicia, and in early 1909 he emigrated to Palestine where he 
alternated between Tel Aviv, which had just been established, Jerusalem, 
and various locations throughout the area. He was the foremost moral, 
cultural, and literary authority in Jewish Palestine and in the Jewish world.  
He was viciously murdered along with six of his friends by Arabs in a 
desolate location near Tel Aviv in the riots that broke out on May 1, 1921.  
He was forty years old. The shock over the terrible way in which he died 
broadened his myth, which had already begun during his life, reinforced it, 
and found expression in culture and literature over the years. Yosef Haim 

and other’s recollections.  The second part of the article 
describes the secret of Brenner’s allure for his and future 
generations, which continually enables him to be rediscovered 
and readopted and to delight each generation anew with his 
relevance.   The third part of the article presents examples 
from the past twenty years.  These examples supplement, 
complete, and update my earlier research on this topic.  Their 
continuous accumulation testifies to Brenner’s permanent 
and active presence in various fields of culture: in various 
literary genres – prose, poetry, and essay; in the publication 
of new editions of his works, which draw together groups 
of admirers and scholars; and in quoted “lines,” which have 
been separated from context and used as chapter headings 
and opening quotations in various literary works, articles, 
and essays.  A special place is held by examples that attest 
to references – called for and sometimes uncalled for– to 
Brenner’s name in the field of literary criticism and in various 
articles on socio-cultural and political topics and current 
events.  The article is supplemented with appendices including 
a list of literary works in which Brenner is mentioned, and 
which are not discussed in the article and a list of examples 
in which Brenner’s name appears in varied and sometimes 
amusing contexts.  These appendices reinforce Brenner’s 
special status as a cultural hero for the ages.

Brenner has been the subject of a very large number of books, articles, 
studies, and biographies, and many artists have drawn his portrait.



12e

Kesher No. 36, Autumn 2007

This article discusses the coverage of the problem of the 
displaced Jews and Jewish refugees during the last year of 
World War II, by two main newspapers: The New York Times 
and The Times of London.

The discussion which begins in the period of the liberation 
of the camp of Majdanek until May 1945, is based on the 
assumption that the problems of the Jews should have produced 
a moral effect on the public opinion led by those newspapers.

The article is based on a comprehensive study that 
compares the attitude of each newspaper towards this issue.

The study views several genres: news reports, editorials, 
letters of readers, journalistic features and printed pictures.

The article has two focal points: overview of the daily 
reports of each one of the   respected newspapers and critical 

point of view about the decisions of the editors that did not 
draw enough attention to the issue of the Jews that were 
liberated during the war after the victory of the Allies.  

The two newspapers did not fulfill their journalistic duties 
and gave selective picture of the reality and of the conditions 
of the Jews. The Times of London was under the influence of 
the British government and The New York Times policy was 
to play down the issue, although it covered the problem of 
the Jewish refugees in details and gave a wider point of view 
in the news pages and in the editorial articles. The New York 
Times also distinguished between the problems of the Jews 
that were liberated and the others and gave a special place to 
the effects of the war on the Jews in Europe.

.

MEDIA DARKNESS – THE ATTITUDE OF THE TIMES OF  LONDON AND THE 
NEW YORK TIMES  TO THE ISSUE OF THE DISPLACED AND REFUGEE JEWS 
DURING THE LAST YEAR OF WORLD WAR II / Arie Kizel

THE JEWISH PRESS IN ARGENTINA AFTER THE U.N. DECISION 
ON THE PARTITION OF PALESTINE: IMAGES AND ATTITUDES 
REGARDING ZIONISM AND THE STATE OF ISRAEL, 1947-1956 
/ Yossef  J. Goldstein

In the years 1947-1956 the Jewish press in Argentina 
transmitted contradicting messages regarding the meaning of 
Zionism after the creation of the state of Israel.

Newspapers such as La Luz, Mundo Israelita, Principios, 
Arajim and Jerusalem identified with a Zionist approach 
that adopted the spirit of centrality of Israel, recognized the 
importance of the Ingathering of the Exiles, and encouraged 
Alia and Pioneering. Nevertheless, on a more pragmatic level 
and for the short term, all the newspaper’s mutual assumption 
was that most of the Western Jews, and especially the 
Argentine Jews, should abstain from making Alia. Therefore, 
the important mission was to strengthen the communal 
life in the world. Israel’s centrality was needed in order to 
maintain the national identity, and to change the image of the 
“Exiled Jew” in his own eyes and in the eyes of the Argentine 
society. Other periodicals that were published in Spanish, 
such as Davar and Comentario, which from the beginning 
had protected a Diasporic world-view, focused on connecting 
the spiritual centrality of Israel with the continuation of the 

Jewish existence in democratic countries, while omitting or 
weakening the Alia, the Ingathering of the Exiles.

Opposite to the Spanish press, two daily newspapers 
in Yiddish, Di Presse and Yiddishe Zeitung, took a clear 
ideological line of thought, according to which the Jewish 
People precede the Jewish State, and the Jewish culture is 
important for its future. Hence, protecting the Yiddish culture 
and language determined a low Zionist standard from the start, 
and blurred the Zionist declarative and spiritual discourse. 

Despite the differences of opinion between the approaches, 
a common denominator existed between them: the search for 
the legitimization of the Argentine Jew’s “double identity”, 
and emphasizing the importance of the Jews’ integration 
into the civil society. From this instance, it is suitable to 
define the press during those years as a mirror that reflected 
the Communal Jewish leadership’s vacillations and the 
contradictions in the public discourse and in the ideological 
atmosphere. 



13e

Kesher No. 36, Autumn 2007

The modest Moroccan Jewish press played a significant 
part in the safeguard of the rights of the Jews after the 
independence of Morocco. As from November 1961, the 
departure of the Jews from Morocco occurred with the 
tacit agreement of the authorities. These departures became 
a crucial topic in the fight of the opposition parties against 
King Hassan II and his supporters. The question of Jewish 
emigration was transformed into an instrument of settling 
political accounts and it was the Jewish community which 
had to bear the consequences. 

In this situation, journalists such as Victor Malka and 
leaders of the Jewish community such as David Amar or 
Juda Azuelos engaged to react to any anti-Jewish reference 
detected in the Moroccan Arab-language press. Unfavorable 
remarks in the press towards the Jewish community came 
from both the supporters of a singular ethnic identity and 

the supporters of integration into the new Moroccan society 
resulting from the euphoria of independence. The defense of 
the rights of the Jews was unanimously declared by politicians 
of the right, the left and by Hassan II and his father Mohamed 
V. However, this did not stop some journalists from uttering 
negative tendencies even though these were condemned by 
rival newspapers. 

Should we assume that the Moroccan society of the early 
Sixties was anti-Semitic? One is tempted to assume this 
looking at the large number of reactions in the Jewish press 
to offensive remarks. In fact, we are looking at an internal 
political struggle which did not have a direct relationship 
with the question of Jewish emigration. A final analysis 
shows that this internal struggle continued until the quasi-
total evacuation of the Jewish community.

ANTI-JEWISH CAMPAIGNS IN THE MOROCCAN PRESS IN THE 
YEARS 1962-1963/ Yigal Bin-Nun

THE IMMIGRATION FROM ISLAMIC COUNTRIES IN THE EYES 
OF ISRAELI PRESS BETWEEN 1950 AND 1952 / Nathan Yeyni 

The article studies the immigration from Islamic countries, 
as seen through the mirror of the Hebrew press between the 
years 1950-1952, and examines whether the series of articles 
by the journalist A. Gelblum that were published in Ha-
Aretz and harshly criticized the immigration from Oriental 
countries, wholly represented the outlook of the press, as 
well as the ways in which the press in the state of Israel was 
influenced by this stereotypical writing.

For this task, the author sampled three opposition 
newspapers: Ha-Boker, Al ha-Mishmar and Herut, and one 
non-establishment newspaper, Ha-Aretz. He also studied the 
position of the establishment, as expressed in the newspapers 
Davar and Ha-Tzofe. With the conclusions at his disposal, he 
faced the assertion that the labeling of the immigrants from 
Oriental countries as inferior perpetuated their failures.

The results showed that the spirit of Gelblum’s writing 
continued to accompany the opposition newspapers, and 
in spite of being cautious and disinclined towards blunt 
and racist writing, it displays many motifs of stereotypical 

portrayals and construction of the Oriental immigrants’ 
identity as primitive and failed.

At the same time, the massive and open attack on the 
Oriental immigrants was not supported by the oppositional 
newspapers; it was succeeded by tacit, sophisticated writing 
that allowed the reader to shape his view of the image of the 
immigrant, through information regarding his personality 
traits, behavior, lifestyle and ability to become integrated into 
social life.

In contrast, the establishment press showed a reasonable, 
governmental approach. Neither contented with describing the 
grim reality nor pointing a blaming finger at the immigrants, 
it aimed half of its criticism at the absorbing establishment.

As for the “inherited discrimination” theory, the author was 
not convinced that the press could stigmatize the immigration 
for generations; a list of personalities from different areas 
should be enough evidence to show the integration of 
immigrants of the congregations of the Orient into the Israeli-
Jewish experience.



14e

Kesher No. 36, Autumn 2007

Examination of the influence of “the labeling stain” shows 
that the oppositional press approved of the assertions of 
Gelblum, who saw uncontrolled immigration as a danger to 
the country’s identity. In contrast, the establishment press 
opposed limiting the immigration, tried to better the image of 
the immigrants and proposed varied solutions for improving 
the absorption process. The discrimination theory was mostly 
developed by the oppositional press that used the immigrants 
as an instrument for criticizing the Government and as proof 
that their arrival from Oriental countries would magnify the 

social polarity in Israel, as well as the immigrants’ feelings 
of deprivation. This brings the author to the conclusion that 
the influence of the labeling stain theory was scant, for the 
control of the oppositional circles over the future of those 
belonging to the “deprived classes” was limited. On the other 
hand, the establishment tried to prove that the immigrants 
were becoming integrated and involved in the job market and 
the social life in Israel, since successful absorption is proof 
for the success of the free immigration policy.

ISRAEL AND THE FOREIGN PRESS IN THE SIX DAYS WAR 
/ Meron Medzini

Among the flood of works marking the 40th anniversary of 
the Six Days War, conspicuously absent was material dealing 
with the information (Hasbara) effort before, during and after 
that cataclysmic event in Israel’s history. The reason for that 
has to do with the fast pace of events and mainly the smashing 
military achievement that precluded the need to investigate 
the Hasbara in that war (unlike the Second War in Lebanon). 
After a review of the various services and resources available 
to the foreign press corps in Israel, the paper describes the 
manner in which government and military spokesmen sought 
o portray the situation, explain the swift flow of events, the 
background of the personalities involved and the complex 
domestic political scene.Interestingly enough, events spoke 

for themselves thus in fact obviating the need for an elaborate 
information effort. The hundreds of foreign reporters who 
covered the war were basically left to follow their own 
instincts and sense of what was newsworthy with little or no 
guidance, on the part of those responsible for information. 
In retrospect, the policy of letting the media do its own thing 
with no outside interference or intervention proved to have 
been the best policy as seen by the highly positive coverage 
of the events.

Things began to fall apart shortly after the war when Israel 
began to grapple with the new reality of acquiring terriroties 
and population that remains at the top of its national agenda 
to this very day.

MYTHS IN SERVICE OF THE STRUGGLE – HA-TZOFE’S COVERAGE 
OF THE DISENGAGEMENT FROM GAZA / Orly Tsarfaty

In June 2004, the Israeli government approved a 
disengagement plan that declared that Israel would unilaterally 
evacuate all Jewish settlements from the Gaza strip (the Gush 
Katif settlements) as well as four settlements in Samaria. The 
primary body representing the settlers and leading the public 
protest was the Yesha Council, whose dominant position 
represents the attitude of the Gush Emunim movement.  

A narrative textual analysis of the disengagement coverage 
in the Orthodox newspaper Ha-Tzofe sheds some light on 
the newspaper’s usage of historical myths and their role in 
strengthening both the component of Jewish identity (as it 
was represented in the newspaper) and in strengthening the 

settlers’ intra-communal solidarity during the struggle. A 
narrative analysis of the media texts assumes that an inter-
textual dialog between the newspaper story and other texts 
in the cultural field- does exist indeed.  Exposing this dialog 
could contribute to an understanding of the cultural processes 
taking place in society.

The settlers’ personal and collective identity is based on an 
understanding that enforces the continuity of Jewish history 
and regards the history of the State of Israel as an additional 
link in an ancient chain. This understanding sustains the 
Orthodox Jewish timeline, which is fundamentally ritual 
time synchronized to historical continuity. To the settlers, 



15e

Kesher No. 36, Autumn 2007

the separation of secular society, and especially of the Left, 
from Jewish values and from Zionism’s founding myths 
demonstrates that they have lose their way with regards to 
values – with dangerous political implications – and enforces 
the secular Israeli understanding of time.

We can examine how central this topic was in Ha-Tzofe 
from the intensity of its coverage and from the way in which 
the newspaper’s agenda was established. The research corpus 
includes a sampling of 639 items in the newspaper relating 
to the disengagement plan from Gush Katif and northern 
Samaria during the months of July and August 2005.

A narrative textual analysis of the newspaper’s coverage 
of the settlers’ protests during this period shows that it was 
set in the framework of four narratives – four sets of stories 
that are present in Israeli Jewish consciousness.   The link to 
these is rich with meaning and associations. The first is the 
myth of “few against many”; the second is the memory of the 
Holocaust; and the third, the destruction of

The power of historical analogy stems from familiarity with 
these myths. They are present in the reader’s consciousness 
and shape the collective memory of the community. The 
encounter with the text – the newspaper text, in this case 
– invokes shared historical associations among the readers 
which hold a lesson relevant to the present. 

This article examines the media’s construction, through 
myths, of the story of the protest of Gush Katif’s evacuation. 
In other words, it searches for the story that the settlers tell 
themselves about their struggle and through which, among 
other things, they construct their identity and deal with the 
trauma of the disengagement. The process of the newspaper’s 
construction of the protest story is a diffuse process whose 
representation of the present is informed by the past. It is fed 
by, and at the same time shapes, the moods of the people it 
covers. 


