
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University 
Tel Aviv University,p.o.b 39040 Ramat Aviv ,Tel Aviv 69978,ISRAEL; TEL.972-3-6408665; Email: presstau@post.tau.ac.il

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Yosef Gorny
Founder of The Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

CONTENTS

Editors’ Remarks / Yosef Gorny	 2e
Kesher 35—Introductory Remarks: “Suddenly Last Summer” / Gideon Kouts	 3e
Demediocracy: Democracy, Media, and Mediocrity / Dan Caspi	 4e
Israel’s Wars as Reflected in Ha-Aretz / Mark Biano and Raphael  
Cohen-Almagor	 4e
“Soldier, Stay in Touch”: Portraying the Reality between a Soldier and His  
Loved Ones in the Army Postcards of 1960-70s Israel / Haim Grossman	 5e
Issac Babel – A War Correspodent (And Perhapd More…) / Yuval Shahal	 5e
“Besorat Measfim Hadashim” – an Unknown Prospectus Announcing the  
Renewal of Ha-Me’asef, the First Hebrew Periodical, in 1808/9 / Moshe Pelli	 7e
The Periodical Pirhei Tsafon and Its Role in the Social System of the  
Haskalah Movement in the Russian Empire / Mordecai Zalkin	 7e
The Issue of Hebrew Journalism in Ha-Carmel of Vilnius (1860-1880) /  
Gideon Kouts	 8e
Some Words about Davar
The Rise and Fall of The Social Democratic Press in Europe / Shlomo Shafir	 9e
Berl Katznelson’s Concept of Culture/ Anita Shapira	 10e
The Positions of Ha-Poel ha-Tzair and Davar on the Establishment of Mapai / 
Yaakov Goldstein	 11e
Dov Sadan as Editor of Davar’s Literary Supplement / Nurith Govrin	 11e
Concern that Became an Outcry: Davar and Its Treatment of the Jewish  
Situation in Europe 1939-1942 / Yosef Gorny	 12e
Selling Subscriptions to Davar li-Yeladim: Partisanship and Literary 
Independence in Davar li-Yeladim During the Yishuv / Yael Darr	 13e
La-Merchav: The Evolution of a Newspaper between Union and Division /  
Orly Tsarfaty	 13e
The Return of Engaged Journalism/ Yoram Peri	 14e

Israelis in the Local and the Global Villages: National Identity Facing 
Globalization and Multiculturalism in a Multi-Mediaenvironment /  
Hillel Nossek And Hanna Adoni	 14e
October 2000 – October 2001: The Imagined Jewish Community of the  
French News Magazines / Shmuel Trigano	 15e
The Contributors to this Issue	 171
Research Reports (Hebrew and English)	 163
Freedom of Expression Under Terror and War: A Question of Public Policy /  
Zeev Segal	 163
Book Reviews	 155

No. 35, Winter 2007

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Yosef Gorny, 
Prof. Dan Caspi, Dr. Mordecai Naor,
Prof. Yoram Peri, Dr. Orly Tsarfaty, 
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Daphna Kanner Cohen

Hebrew Copy Editor
Moshe Orr

Proofreading
Geulah Gorny

English Section
Michal Engel

Text Design
Einat Sagy Luria

Graphic Editor
Michal Semo-Kovetz

Cover Design 
Yael Kfir 

Print 
Kedem

Front Cover
Berl Katznelson by Mordechai 
Levanon 

Back cover
Media at war by Friedel Stern 
(1916-2006), Israeli veteran 
cartoonist 



2e

Kesher No. 35, Winter 2007

Editorial
Yosef Gorny 

This 35th issue of Kesher strengthens our hope for continuous 
and regular semiannual publication. The positive reception 
that greeted our previous issue indicates that the three years 
during which this publication was on hold were three years 
too many. On the strength of that encouragement, and of the 
efforts generously volunteered by our contributors, we will 
do our best to fulfill our readers’ expectations.
	 This issue has two main focuses. The first is to observe the 
eighty-year anniversary of the founding of the daily Davar 
(1925), in honor of which a special symposium was held at 
Tel Aviv University.  The articles published here are based on 
several of the lectures presented on that occasion.
	 Our second focus is the subject of wartime journalism, 
which is of particular relevance in light of the “Second 
Lebanon War,” though most of the articles deal not with that 
war but with its predecessors.  
	 Of course, the relationship between these two focuses is 
merely coincidental; one was planned in advance, and the 
other came to us by surprise.  Despite this the two are linked 
by a difficult but unavoidable historic connection.  
	 During the period of its publication (1925-1996), Davar  
was the only social democratic newspaper that existed 
continually for seventy one years; even as its importance waned 
in its last decade, its publication continued uninterrupted.  The 
articles published in this issue point to the fact that during the 
whole of that period Davar, which was an official political 
organ, and therefore faced all the constraints common to that 
genre, was still able to express the critical positions called for 

by the times and their events; this was especially true during 
times of crisis, such as the second World War, during which 
the Holocaust took place.   
	 Over the years Israel’s wars have continued, and “post-
partisan” journalism has become increasingly critical and 
even “biting” in its response to the establishment’s positions, 
especially on the subject of security – though, as we will 
show, such criticism too has its limits.  It is still difficult to 
comprehend the full significance of this trend, which was 
possibly at its peak during the last war, on Israel’s democratic 
government.  However, there is no doubt that it will be the 
subject of much research in the near future, and we hope that 
the fruits of that research will find their place in future issues 
of Kesher.
	 The disappearance of Davar and of partisan political 
journalism in general – in contrast with the rise of the 
independent media, where criticism for criticism’s sake is at 
times almost the only political mission – raises the question 
of whether democratic society in general, and Israeli society 
in particular, has lost the balance between the responsibility 
to criticize, regardless of how subversive the criticism may 
be, and the responsibility toward preserve and protect social 
integrity.  The latter responsibility is continually threatened; 
extreme or sensationalistic criticism is likely to arouse anti-
democratic sentiment as a dialectic response.  A strong sign 
that bodes ill in this respect is discussed in our opening article.  
I will go so far as to claim that this too is a subject deserving 
of serious academic discussion.

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published twice 
yearly by the Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, and 
influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word 
to presstau@post.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master's theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations). 



3e

Kesher No. 35, Winter 2007

Kesher 35: Introductory Remarks
Suddenly Last Summer
Gideon Kouts 

Davar, the “mythological” organ of Israel’s General Federation 
of Jewish Workers (Histadrut), was launched in 1925; in 1996 
the last issue of what was now a minor, autonomous newspaper 
named Davar Rishon was published. Thus, in addition to 
commemorating the eightieth anniversary of its founding, we 
also – some of us with great regret – mark the ten years since 
its demise.
	 The purpose of this issue of Kesher is neither to praise 
Davar nor to bury it.  Our cover story, “Some words about 
Davar”, is composed of a series of articles based on lectures 
presented at a December 2005 conference held at Tel Aviv 
University by the Herzog and Bronfman Institutes; its aim is 
to examine Davar’s history, and in doing so to shed light on 
various aspects of the history of media communications within 
the labor movement, as it was known in the last century, and 
within Hebrew and Israeli journalism in general.
	 In the first article Shlomo Shafir writes about the rise and 
fall of the socialist-democratic press in Western Europe, whose 
organs were shorter-lived than Davar.  Berl Katznelson was 
the founder and first editor of Davar; in her article, Anita 
Shapira analyzes the cultural outlook which was shared by 
him and the generation responsible for shaping Israeli culture 
for many years.  Yaacov Goldstein addresses the relationship 
between the political establishment and its organs, and the 
attitude taken by Davar and Ha-Poel ha-Tzair toward the 
establishment of Mapai.  Nurit Govrin deals with the political-
literary aspect through Dov Sadan, who “invented” Davar’s 
literary supplement.  Yosef Gorny finds evidence in Davar’s 
coverage of the Holocaust of an independence and willingness 
to criticize that are not generally attributed to it in that period.  
Yael Darr examines the role of Davar li-Yeladim in recruiting 
children to the mainstream ideology of the Yishuv.  Orly 
Tsarfaty tells the tale of La-Merchav, a Labor Movement 
publication eventually swallowed by Davar.  Yoram Peri, who 
was the paper’s penultimate editor, actually sees a surprising 
revival of Davar’s “heritage” in the resurgence of “engaged” 
journalism during this century.
	 But of course it was impossible for us to ignore, in the last 
weeks of 2006, the traumatic events which took took place 
suddenly last summer and which obligate us to examine the 
subject of the war, its environment and causes, and the role of 
the media.  In the article which launches this issue, Dan Caspi 
deals with the unexpected and thought-provoking inverse 

relationship he observes between the proliferation of media 
channels in our “connected” democracy, evident in the last war 
as well, and actual democracy as reflected at the ballot box.  
Raphael Cohen-Almagor and the late Mark Biano undertook 
to refute the consensus on the changes supposedly evident in 
Israeli journalism’s wartime coverage through a quantitative 
analysis of Ha-Aretz’s coverage of Israel’s wars. 
	 Haim Grossman presents the fascinating illustrated history 
of Army postcards during the 1960s and ‘70s and the way in 
which they represented the Israeli soldier’s relationship with 
family and society.  The late Yuval Shahal provided an original 
examination of the great Jewish-Russian writer Isaac Babel as 
a war correspondent under the Communist rule which would 
eventually claim his life.  In our Research Reports section we 
present the main points of Zeev Segal’s lecture at the Central 
European University in Budapest on the question of freedom 
of expression and the coverage of the Second Lebanon War as 
an issue of public policy.
	 In this issue we also continue our survey of the history of 
Hebrew journalism in Europe.  Moshe Pelli shares with us his 
latest discovery: an 1808 prospectus of upcoming publications 
which announced the renewal of the Haskalah’s anthology.  
Mordechai Zalkin uncovers new details in his research on 
Vilna’s first Jewish periodical (Pirhei Tsafon, 1841) and its real 
editors.Gideon Kouts analyzes discussions on fundamental 
questions about Hebrew journalism during this period in his 
article about Pirhei Tsafon’s successor Ha-Carmel, the first 
Hebrew weekly in the Russian Empire.  
	 These days it is common to engage in the identification 
of imaginary communities; we present discussions of two 
rather tangible examples.  The first is Hanna Adoni and Hillel 
Nossek’s study of Israel’s media consumers, “Israelis in the 
Local and Global Village;” the second is Shmuel Trigano’s 
discussion of France’s Jews in his article deconstructing the 
way in which they were labeled “communitarian” by the 
French media during the anti-Semitic attacks of 2000-2001.
	 As in every issue, we once again include a survey of new 
books and report on new doctoral and Master’s theses.  In the 
next issue we will examine among other things the relationship 
between news and history and between journalism and policy, 
among members of the Jewish media and in the media in 
general. 
	 Have a useful and pleasant read. We’ll be back in the 
summer issue.



4e

Kesher No. 35, Winter 2007

This analysis of the impact of media coverage on democracy, 
and in particular on the quality of government in Israel, 
identifies eight major negative consequences which may 
serve as a basis for further research.
	 1. Acceleration: Media presence is capable of speeding up 
the political process and pressuring leaders to make swift and 
often inappropriate decisions.  This is particularly relevant 
in the case of politicians who are inexperienced or overly 
sensitive to fluctuations in public opinion.
	 2. Dramatization and de-rationalization: Live media 
coverage is apt to create (melo)drama where at times there 
is none, and to emphasize the (melo)dramatic qualities of a 
given event, if only for the sake of circulation and ratings.
	 3. Synchronization of media and politics: The gap between 
political rhythm and media beat is shrinking due to increased 
cooperation between politicians and journalists.
	 4. Careful timing: Political actors tend to play to the 
needs of the media, modifying schedules and staging events 
and pseudo-events in order to seize the media’s attention and 
define its agenda.
	 5. Spin in place of policy: As the presence of spin doctors 
increases, they are increasingly able to shape political 

English Abstracts of Hebrew Articles

awareness, often by means of manipulation rather than 
through significant political action.
	 6. Death of accountability: Political advertising, or 
propaganda, can be effective to the extent that capable 
campaigners may reframe even fatal failures as achievements, 
thus saving their political clients from public sanctions and 
accountability.
	 7. Demediocracy: Thanks to a professionalized election 
system, candidates are increasingly evaluated on the basis of 
their media savvy rather than their ability to lead.  Because of 
this negative selection, democracy is likely to deteriorate into 
a “demediocracy” – a democracy populated by photogenic 
but middling leaders.
	 8. Demystification: Political processes which once took 
place below ground are brought to light through intense 
media coverage, and actors, institutions, and processes may 
be stripped of the authoritative aura they had previously 
enjoyed.
	 Media coverage is no panacea: it can do both good and 
harm.  The more politicians become accustomed to acting in 
the presence of constant coverage and learn to control their 
exposure to the spotlight, the more they will avert unnecessary 
damage – to themselves and to democracy itself.

DEMEDIOCRACY: DEMOCRACY, MEDIA, AND MEDIOCRITY /  
Dan Caspi

ISRAEL’S WARS AS REFLECTED IN HA-ARETZ / Marc Biano and 
Raphael Cohen-Almagor
A common assertion is that in the wake of the Yom Kippur 
War the Israeli media underwent a significant transformation, 
from a “toothless” presence to a combative and hard-hitting 
one which exposed and informed without deference to the 
wishes of the government.  This article intends to examine 
that assertion with respect to the newspaper Ha-Aretz. It 
begins with a historical survey of the relationship between 
the media, the military, and the government. It then provides 
a quantitative analysis of Ha-Aretz’s coverage of the War of 
Independence, the Sinai Campaign, the Six-Day War, the 
War of Attrition, the Yom Kippur War, and Operation Peace 

for Galilee by means of a rigorous examination of its news 
coverage a week prior to each war and a week following it. 
In contrast to prevailing opinion, the evidence shows that  
Ha-Aretz did not become more forceful or combative in 
its approach to the ruling powers.  In fact its coverage was 
supportive and favorable on every occasion, including the 
war in Lebanon.  These findings challenge the assumptions 
currently accepted in the research literature.

* Mark Biano was murdered in a suicide bombing at the Maxim Restaurant, 
Haifa.



5e

Kesher No. 35, Winter 2007

Beginning with the Six-Day War and continuing to the end of 
the 1970s, the Israeli Army maintained consistent arrangements 
for postal service between soldiers at the battlefront and their 
loved ones at home.  This was accomplished by means of 
illustrated postcards which were produced by the military and 
a group of private artists, and distributed amongst the regular 
and reserve forces.  The visual themes communicated in the 
illustrations and contents of the Army postcards became 
in themselves a means of expression, which shaped and 
influenced Israeli society and became an integral part of the 
Army experience throughout those years.
	 Images of soldiers and of the military had commonly been 
imprinted on a wide variety of graphical and artistic products 
since the birth of the country, giving expression to the needs, 
hopes, and desires of Israeli society, which wished to project 
the image of the soldier hero.  The face of the “handsome 
soldier” was for many private manufacturers a familiar 
product that could be represented in a style which increasingly 
aestheticized kitsch, much to the appreciation of Israeli 
consumers.  Nevertheless this image of the handsome hero 
seldom appeared on official graphics, despite its prominence 
in the public consciousness.  The government’s visual 
communications gave preference to images of the building 

of the country or of the ingathering of exiles, and this was 
part of a conscious strategy of de-emphasizing depictions of 
the Army and its soldiers.  In military publications soldiers 
were drawn with a light and cheerful touch, in contrast to 
the gleaming icons found in the private sector. This style 
expanded in the late 1960s to the burgeoning graphical field 
of military postcards, which were distributed to soldiers in 
the course of their service. 
	 These postcard illustrations represented a complex and 
tangled reality by means of smiling sketches, creating an 
accepted and almost trivial graphic vocabulary which seemed 
better suited to a mischievous adventure than to the dangers 
and difficulties of military service.  Such images, while they 
doubtless eased the worries of soldiers at the front and their 
anxious families at home, also contributed to the construction 
of an agreed-upon visual reality regarding the use of force, 
representing it as a natural and unavoidable situation.  Even if 
the production of these postcards did not signify a conscious 
manipulative attempt at creating social and political 
cohesiveness, it is evident that the visual themes it involved 
strengthened the perception of “civilized militarism” which 
continues to persist to this day.

“SOLDIER, STAY IN TOUCH”: PORTRAYING THE REALITY 
BETWEEN A SOLDIER AND HIS LOVED ONES IN THE ARMY 
POSTCARDS OF 1960-70S ISRAEL / Haim Grossman 

Isaac Babel – A War Correspondent / Yuval Shahal
This essay focuses on Babel’s writing on the subjects of war 
and the military. Isaac Emmanuilovich Babel was born in 
Odessa in 1894.  He became a writer, a playwright, and in 
due times a military correspondent
 In Babel’s writing two divisions (in the literary rather than 
military sense) address these topics.  The first, lesser both in 
scope and in duration of publication, is the group of articles 
he published in The Red Cavalryman, the Red Army’s first 
cavalry newspaper, during the Polish campaign that lasted 
from June-September 1920.  The second, broader in scope and 
more complex, is Red Cavalry, several dozen texts composed 
by Babel during his service at the front, and later published in 
various Soviet newspapers from 1923 to 1925.  A short-story 
collection bearing the same name was published in 1926, as 
noted above.  Babel’s military or quasi-military writing is 
examined in this essay, by means of literal, and sometimes 

ethnic, cultural, and historical, analysis.  Babel once said, 
“There are writers whose fate is comforting, there are writers 
whose fate is cruel, and there is another sort: writers with no 
fate at all.  I belong to that group...” In this he was mistaken.  
At the time, however, perhaps he could not have known.  
Babel was one of those writers whose fate was cruel.
	 An examination of Babel’s creations – it is difficult to 
classify his writing from the Red Cavalry period in other 
terms – returns the reader to the words of Yaakov Erez: “It 
is not always possible to change matters through newspaper 
journalism, but it is certainly possible to be the voice of many 
unheard soldiers.”  Babel filled this role well, but he went 
further: at least one significant change took place as a result 
of his quasi-military writing, and he thus became yet another 
Soviet writer whose fate – and country – treated him cruelly.  
For decades after Babel, no Soviet military writer dared to 



6e

Kesher No. 35, Winter 2007

deviate from the official party line.  “Panfilov’s Men,” by 
Alexander Bek (in Russian: “Волоколамское Шоссе”; 
it was published in Hebrew by Hakibbutz Hameuchad in 
1946 and held almost cult status in the Palmach and later 
the Israeli Army), which describes the Soviet battle for 
Moscow’s defense and the road leading up to it in 1941, 
is a paradigmatic example: the author, a military reporter 
covering the battle, delivers an almost verbatim transcript of 
the conversation of the Soviet officers in charge, headed by 
the battalion commander Bauyrzhan Momysh-Uly and the 
division commander General Ivan Vasilyevich Panfilov.  The 
author displays no ability or desire to maneuver, investigate, 
or report a second opinion.  He is instead an example of the 
rule quoted early in this essay: that the written word was a 
weapon in the hands of the Soviet government, and especially 
during times of war.
	 Babel’s writing was very personal, at a place and time in 
which collectivism had already begun to edge in on everything 
that was “different.”  And Babel, who was “different” in 
almost every sense of that complex word, generally followed 
his heart or his muse, and wrote as he saw fit.  His writing was 
very personal, fierce, and dense, loaded with images where 
none seem needed – what does military journalism have to 
do with images? – And, above all, consistently aligned with 
the weak and the “other.”  As part of the Soviet propaganda 
machine Babel was a complete failure, and not even sporadic 
texts calling for the pursuit and thorough destruction of the 
Polish enemy could change that; they are at most the exception 
that proves the rule.  When Babel makes his tattered heroes 
utter Soviet slogans like “For the common good,” he is not 
serving the increasingly consolidated Soviet machinery – he 
is ridiculing it.
	 In all higher aspects of his work – the singular language, 
the perspectives, the smile appearing even when there is no 
place for it, the Babelian caress – Babel advanced the state of 
Russian literature by a generation.  Like other Russian artists 
he was torn between a number of identities, each of which 
appear in his writing and engage the rest in thrilling dialogue.  
Besides his use of language, Babel was ahead of his time in 
his ability to document: he was a documenter who invented 
the time capsule long before the existence of computers or 
other digital or virtual storage devices.  Each story in Red 
Cavalry is a time capsule, and together the entire work forms 
an epic that stands alongside The Forty Days of Musa Dagh 
(Franz Werfel, about the Armenian genocide, 1915) and For 
Whom the Bells Toll (Ernest Hemingway, about the Spanish 
Civil War, 1936-1939).  Like Babel, these two great authors 

also dealt with horrific events in which hundreds of thousands 
were murdered.  Like them, Babel more than once asks the 
seemingly unaskable question: Who represents good here, and 
who represents evil?  But while in the West such introspection 
invited praise and rewards (Hemingway was even awarded 
the Nobel Prize for literature in 1954), in the USSR of 1940 
it invited a short and fatal meeting with the NKVD’s firing 
squad in Moscow.  Here we can look back to Markish, who 
stated that “Notwithstanding the blindness of the Great Purge 
[in the USSR, from the mid-1930s to 1941 and the outbreak 
of World War II in Soviet areas] those who were killed were 
first and foremost those who stood out ... those who were 
unable to take their place in the straight columns led by the 
party ... Babel’s annihilation is not coincidental, since he had 
no place in the [Soviet] literature of the 1940s and ‘50s ...”  
(Markish: 1994: p. 5-6).  In this sense, Babel’s pieces in Red 
Cavalry represented a declaration of his independence and 
equality, the end of his illusion of being someone who exists 
outside of Jewish Odessa (whose destruction was nearing as 
well,) and possibly even his death wish.  As he was a Jew, 
the interaction between the Jewish child from Odessa and the 
Cossacks of the Red Cavalry could only end with the death of 
the former, and indeed that was the result.  It may be claimed 
that Babel was a late victim of the war he covered as a military 
reporter and continued to write about as a military author.  
But while millions lost their lives in that war for no reason 
and with no explanation, Babel’s death was actually given an 
explanation: he was different.  The “others” who, according to 
Babel, infused life with their tastes, colors, and smells, were 
considered redundant by Budyonny and the other uniform-
wearers and standard-bearers of authority in those distant and 
evil days of the USSR.  His execution by firing squad was 
carried out by agents of the Soviet state security department, 
NKVD, on January 27, 1940.
	 Perhaps the  Red Cavalry stories should be taught in 
journalism schools, in military chapters dealing with writing 
and with images and their creation (and destruction); the 
stories were published in The Red Cavalryman and in other 
newspapers and journals after the Civil War, and were later 
issued as a collection that would be translated into dozens 
of languages.  Regardless of whether students would put 
such lessons to practical use, and even if they came to 
the conclusion that “this is not the way a military reporter 
writes...” the very exposure to Babelian language, Babelian 
spirit, and the Babelian experience could only do them good; 
likewise for Isaac Emmanuilovich Babel, who deserves, as do 
we, that he may not be quickly forgotten.



7e

Kesher No. 35, Winter 2007

While preparing his book on the Ha-Me’asef Index and 
monograph Sha’ar La-Haskalah: An Annotated Index to Ha-
Me’asef, the First Hebrew Journal, published by The Hebrew 
University Magnes Press in 2000, the author was looking for a 
prospectus for the renewal of Ha-Me’asef of 1809, which was 
alluded to, but has not been recorded in the bibliographical 
and critical literature. He found the unknown prospectus at 
the State Library in Berlin, the only library among 25 research 
libraries, which were searched for copies of Ha-Me’asef. It 
is published here for the first time with annotations and an 
introduction.
	 In 1808, Shalom ha-Cohen, a writer and a poet, 
disseminated a pamphlet, titled Besorat Me’asfim Hadashim, 
writing about his plans to renew the publication of the Ha-
Me’asef. The periodical which was initially founded in 1783, 

was folded in 1797 as circulation dwindled resulting from 
maskilic inner disputes and the change in cultural atmosphere 
in German Jewry.
	 The 16-page pamphlet was written in Hebrew and in 
German (in Hebrew characters). It represents a reflection of 
the state of Hebrew language, culture and literature at the 
threshold of the 19th century, and a call for the continuous 
revival of the Hebrew language, as part of the activities of the 
Hebrew Maskilim in Germany.
	 In the prospect, ha-Cohen also expounded on his theory 
of the history of the Hebrew language, and he discusses 
the causes for the closing of the periodical in 1797. He 
also discusses the cultural milieu of German Jewry and his 
editorial plans for the renewed journal.

BESORAT ME’ASFIM HADASHIM – AN UNKNOWN PROSPECTUS 
ANNOUNCING THE RENEWAL OF HA-ME’ASEF , THE FIRST 
HEBREW PERIODICAL, IN 1808/9
A Reflection of the State of Hebrew Letters at the Sunset of Hebrew 
Haskalah in Germany / Moshe Pelli

The Periodical Pirhei Tsafon and Its Role in the Social 
System of the HaskalaH MovEment in the Russian 
Empire / Mordechai Zalkin
In 1841 Vilna saw the publication of the first periodical of the 
Jewish Enlightenment (“Haskalah”) in the Russian Empire.  
This was Pirhei Tsafon (“Flowers of the North”).  Because of 
its primacy as well as the social and ideological conditions from 
which it emerged, this modest and short-lived periodical (its 
second and final volume appeared in 1844) drew the attention 
of a large number of researchers interested in the origins 
of the Haskalah in Eastern Europe, the origins of modern 
Hebrew literature, and the history of Jewish and Hebrew 
journalism in the nineteenth century.  Nevertheless, because 
they understood the Haskalah primarily as an intellectual and 
literary movement, the majority of these researchers found 
little in Pirhei Tsafon that might contribute to their work, and 
as a result the periodical has receded and almost disappeared 
from scholarly attention.  This article intends to examine 
Pirhei Tsafon from an entirely different perspective: that of 
the social aspect of the Haskalah.  Its central claim is that 
Pirhei Tsafon was born not because of any pressing lack of 
a new literary or poetic arena in which authors, poets, and 

thinkers might express their evolving world view, but rather 
in response to the need for a strengthening, unifying, and 
focusing of the collective Maskilic identity.  A central stage 
of this sort was of great importance to the many scholars 
who were scattered in remote villages and thus unable to 
participate directly in the Maskilic debates taking place in 
intellectual centers such as Vilna and Odessa.  Furthermore, 
the editors of Pirhei Tsafon announced explicitly that they 
intended the periodical to serve as an instrument for widening 
the reach of the Haskalah in Eastern Europe, both through 
articles presenting the Haskalah’s ideals in an egalitarian 
manner and through the positioning of the periodical as an 
accessible and immediate stage for any Maskilic scholar 
interested in making use of it – not only for those scholars 
who predominated at the time.  In this way Pirhei Tsafon 
reflects the dynamic, flexible, and nonhierarchical nature of 
Jewish-Maskilic society in mid-nineteenth century Eastern 
Europe.



8e

Kesher No. 35, Winter 2007

The story of the encounters, in the second half of the 19th 
century, between the city of Vilnius and Modern Hebrew 
journalism in its beginnings, is a tale of lost opportunities. 
Being a major center of Hebrew culture, Vilnius was the 
natural candidate to concentrate and develop in Russia the 
intellectual and publishing activities in this area; however, its 
contribution in resources and, in particular, a distinguished 
gallery of pioneer personalities, blossomed elsewhere.
	 The first Hebrew weekly in Russia Ha-Carmel did appear 
in that city in 1860. Its Publisher-Editor was the scholar and 
educator Rabbi Samuel Josef Finn (Fünn). Nevertheless, the 
new journal of Vilnius was not the one that entered the pages 
of Hebrew journalistic history as the exemplary representative 
of the Haskalah (Hebrew enlightenment) in the Russian 
Empire. It left this honor to its competitors, Ha-Melitz of 
Odessa and St. Petersburg, and Ha-Zefira of Warsaw.
	 Although Ha-Carmel did not serve as a good example 
of Hebrew journalistic practices, it is possible to find in it 
discussions on matters of principle, even profound and 
passionate, on the theory and the course to follow in this 
press, on its role, character and mission. These discussions 
serve as an interesting laboratory work to study Hebrew 
media, at a specific time and place, but also beyond it. This 
article mentions two of them:
	 In October 1869 a conference which took place in Berlin  
drew up and published a plan to support the Jews in the 
Russian “Pale of Settlement”. Rashi Finn comes out against 
the claims, baseless in his opinion, advanced during the 
conference by western activists concerning Russian Jewry, 
its ethical, cultural and economic image. The publisher of 
Ha-Magid, Silverman, who gained a prominent position as 
activist in favor of Russian Jewry and as an expert on their 
condition in the west, responded in his paper with amazement 
and irony at the words of Finn. He pointed out that the Jewish 
activists in Prussia provided considerable assistance to the 
Jews of Russia during the great famine, while Finn, after the 
famine had ended, engaged in criticism and advice and words 
with no real benefit.
	 Moshe Leib Lilienblum, one of the leading Hebrew 
thinkers of the time,  wrote in reply an article of importance 
for the history of Hebrew journalism, under the title “Theory 
and fact”. Lilienblum deals with the central issue: the 
nature of the Hebrew press and of the press in general. Is 
the newspaper’s role to examine theoretically the subjects 

under consideration, express an opinion, make proposals 
and influence in this manner public opinion and political and 
public issues, or should it take practical steps by itself, to 
intervene in public and political life, to set down a policy and 
to follow it in practice, to become an active force within the 
system, making use of its journalistic position for activities 
not connected with journalism.
	 Lilienblum determines that the role of the Jewish press 
is the critical examination by scholars and writers of the 
vital questions faced by the public, and the public should 
act in accordance with the advice and the conclusions of this 
examination. Despite its motto “Love peace and truth”, Ha-
Magid harms this public because he does not provide practical 
instruction on how to improve and reform, rather the opposite, 
he anesthetizes it and habituates it to intellectual laziness 
by the fact that itself, the paper, engages in philanthropic 
activities. By only collecting donations for the victims of 
famine the Ha-Magid does not fulfill its task as a Hebrew 
newspaper.
	 The monthly Ha-Carmel was in fact an acknowledgment of 
Ha-Carmel’s failure as a modern newspaper. It started to appear 
in October of 1871, seven months after the disappearance of 
the weekly. The second theoretical discussion  dates from the 
last year of the monthly, its official fourth year, which started 
in January of 1879 and ended in December of 1880 – and was 
the initiative of another of those distinguished personalities 
contributed by Vilnius and Ha-Carmel to the world of 
Hebrew journalism, and which also played its main historical 
role outside their framework. Dr. Yehuda Leib Kantor, who is 
recorded in the history of Hebrew journalism as the editor of 
the first Hebrew daily, Ha-Yom (Today – St. Petersburg 1886-
1888) and also edited Ha-Melitz  wrote an article “Letter to 
the Editing Assistant” (fourth year, issue 2), where he refers 
to the contents of the Hebrew journal. Not what should be 
in it, he warns in advance, but what must not be found in 
it, and he brings up two main points: first, the excessive 
concentration on Jewish antiquities and Jewish learning of 
the Hebrew monthly. This is of benefit only to those readers 
who are themselves engaged in that type of study, while the 
average reader, who derives no benefit from such articles, 
buys the paper with his money in order to enjoy it “in his 
time of leisure and relaxation”. “Such people,” warns Kantor, 
“want to have news, pleasant stories dealing with the lives of 
the people, with the history of famous men (today call them 

THE ISSUE OF HEBREW JOURNALISM IN HA-CARMEL OF 
VILNIUS (1860-1880) / Gideon Kouts



9e

Kesher No. 35, Winter 2007

celebrities), but not with antiquities”. Kantor rejects even the 
excessive attention given to natural sciences, favorites of the 
Haskalah, and he writes that also in the general press these 
subjects were assigned to specialized publications. Kantor 
is in fact supporting a Hebrew press of popular character, a 
tendency prevalent in many newspapers at the time. The second 
point raised by Kantor is in accordance with his tendency 
to avoid sharp and violent disputes, and also with his first 
arguments against the young enthusiastic critics. He refers to 
the violent and ugly “literary war” waged at the time between 
the journals “Morning Light” and “The Dawn”, condemning 
the “exacerbation and abuse hurled now by Jewish writers 
one to another”, which is likewise applicable to our time. The 
pointless literary wars, which are mainly concerned with the 

honor or dishonor of a small elite of writers, certainly do not 
answer the needs of popular journalism. They also distance 
the reader from the language and the literature itself.
	 The Editor Haim Leib Markon answers these arguments 
with an article in three installments, under the title “Reply to 
Mr. Kantor and his friends”, presenting not less than six main 
answers…
	 Other participants joined this debate, the last great debate 
on the pages of Ha-Carmel of Vilnius. The closure of Ha-
Carmel reflected the end of the role of Vilnius as a center of 
Hebrew culture in the 19th century. The emergence of Zionism 
made of St. Petersburg, Odessa and Warsaw its main centers. 
Vilnius returned to the center of the Hebrew journalistic and 
cultural map only in the first decade of the 20th century.

THE RiSE AND FALL OF THE SOCIAL DEMOCRATIC PRESS IN 
EUROPE / Shlomo Shafir 
The Labor press in Europe that was founded in the second 
half of the 19th century was an important factor in the 
gradual development of the Social democratic and Socialist 
parties and their emergence as an influential voice on the 
political scene. The press accompanied these parties in 
time of persecution and discrimination by reactionary and 
conservative governments and subsequently contributed to 
the political education, ideological consciousness, and the 
broadening of cultural vistas of millions of working people 
and their families. Nevertheless, despite these significant 
achievements, in most countries the Social Democrat press 
could never compete successfully with the general non-party 
press as well as with the well established newspapers of liberal 
or conservative orientation. Later on, due to social changes 
even a great part of the working class readership preferred 
general newspapers to their own press because they provided 
more information and less ideological education.
	 In addition, the lack of qualified editors and journalists 
in a great many of the provincial party papers and their 
dependence on party functionaries or members of parliament 
who themselves served as publishers or coeditors and insisted 
on publication of their statements or speeches also lessened 
the appeal of the Social Democratic press.
	 As for Germany, the rather limited circulation of SPD 
controlled newspapers in comparison to the total number 
of readers did not affect the growing strength of the party 
during the last years of the Empire and the first years of the 
Weimar Republic. In Austria the Arbeiterzeitung was more 
successful, and for several years after World War I it became 

one of Vienna’s leading dailies but towards the late twenties 
and early thirties it declined. In post-World War II, even at the 
time of Social Democratic political hegemony under Kreisky 
and his successors, it never regained its importance and closed 
down in 1991.
	 Because of the prevailing social system and discrimination 
of both the working class and the Jewish intelligentsia, the 
number of Jewish editors and journalists in Social Democratic 
dailies and periodicals was larger than in other European 
nations. After World War II, of course, Jewish participants 
almost disappeared.
	 In Scandinavia the rise of the Social Democratic press 
started later than in Central Europe. It reached its peak during 
World War II and in the early postwar years when most 
Northern governments were led by the party. However, its 
circulation never reached that of pro-Liberal, pro-Conservative 
or non-political competitors. Even affirmative action in favor 
of the smaller provincial newspapers could not rescue most of 
them.
	 The decline and disappearance of most Social Democratic 
newspapers (political, social and theoretical periodicals not 
included) is a phenomenon characteristic all over Europe. 
Attempts of far-reaching changes came much too late, and 
even before the present tide of globalization, the victory of 
market economy and the changing political culture doomed 
almost all of them. But as ongoing elections in European 
nations show us, the decline of the Social Democratic press 
has not affected the fate of the parties themselves.



10e

Kesher No. 35, Winter 2007

Berl Katznelson belonged to a generation weaned on the 
importance of the written word.  He grew up in an area 
without radio or television, in which any political body 
wishing to influence public opinion did so through spoken 
addresses – whether in synagogues or on street corners, or 
at political gatherings – or through the written word, by 
means of pamphlets, books, posters, and periodicals.  The 
underground press forms a component of every example 
of political action in Russia at the turn of the century.  This 
was a time during which it was customary to collect old 
periodicals and bind them for preservation; such worn-out 
volumes, found in his father’s attic, formed the basis of 
Berl Katznelson’s Hebrew education.  Every political party 
maintained its own mouthpiece publication, and as a result 
it is unsurprising that the fathers of the Zionist movement 
were men of letters, beginning with Peretz Smolenskin and 
continuing through Achad ha-Am, Herzl, Nordau, Sokolow, 
Jabotinsky, Brenner.
	 These journalists played a central role in shaping Zionist 
public opinion.
	 Berl Katznelson laid primary emphasis on cultivating 
his movement’s ability to communicate in print.  From the 
moment he was established at the head of a movement, 
namely Achdut ha-Avoda (1919), he made certain to publish 
documents which would articulate the rationale behind its 
founding.  With this in mind, for example, he published the 
pamphlet Ba-Avoda and included in it the text of his famous 
speech at the Seventh Agricultural Convention in Petach 
Tikva entitled Likrat ha-Yamim ha-Baim (“Towards the 
Coming Days”) – a lecture infused with prophetic conviction, 
born of the British occupation of the region and the new 
possibilities thus created for the Zionist movement.  This 
speech, which gave voice to the sentiments of many members 
of the Second Aliyah, exemplifies Berl’s use of direct address, 
which he would then expand to a wider audience by means 
of the written word.  The first part of “Toward the Coming 
Days” essentially soars on the wings of the Zionist-Socialist 
vision.  The second half is more pragmatic, providing specific 

direction as to what to achieve and how to achieve it.  This 
combination of exhilarating prophecy and rational practicality 
was characteristic of Berl.  He frequently expressed his ideas 
by addressing an audience directly.  Still, as his audience grew, 
he became dependent more and more on a written conduit; as 
a result he founded Davar in 1925.

Berl believed in addressing the emotions and wishes, both 
public and subconscious, of his listeners and readers.  And 
after capturing their hearts, he would consistently revert to 
practicality and present them with coherent and achievable 
instructions.  This was also his approach in the two major 
articles he published in 1936, Michtav le-Chaverai bi-
Degania (“A Letter to My Friends in Degania”) and Ir’urim al 
ha-Matzav ha-Kayam (“Objections to the Present Situation”).  
These two articles were intended to launch a public debate 
in the Kibbutz movement on the question of unification, at 
least between those factions identified with Mapai (Chever 
ha-Kvutzot-Gordonia and Ha-Kibbutz ha-Meuchad).  He 
“grounded” his rationalistic arguments in emotion and 
appealed to the common belief in the myth of unity, which 
unearths hidden strengths; in the elevation of mankind and 
his spiritual freedom; and in the rousing power of voluntary 
idealism.  And after laying these foundations he turned to 
practical concerns: the weakness that originates in division; 
the inability to influence the masses; the lack of necessary 
talent for expanding existing frameworks.  His political target 
was simple: the unification of the Kibbutz movement.  But 
the method in which Berl addressed his audience transformed 
any rejection of this goal into more than mere political 
objection – it was rather a deviation from the historic path 
of the movement, a betrayal of accepted principles, and an 
altogether aberrant act.
	 Berl’s ability to clothe political substance in emotion was 
a powerful weapon in his political battles, both internal and 
external.  Berl Katznelson made use of his talent for written 
and verbal expression in order to shape the consciousness of 
a generation.

BERL KATZNELSON’S Concept of Culture / Anita Shapira



11e

Kesher No. 35, Winter 2007

DOV SADAN AS EDITOR OF DAVAR’S LITERARY SUPPLEMENT / 
Nurit Govrin

The newspaper Davar was founded in 1925 and served as the 
organ for Israel’s General Federation of Workers (Histadrut.)  
It was predated by Ha-Poel ha-Tzair and Kuntres, both 
of which were characteristic partisan papers and as such 
primarily reflected the accepted positions of their parties.
	 The coverage by these three papers provided extended 
beyond party matters to the central questions which concerned 
the Zionist movement, the Yishuv, and the Histadrut during 
the 1920s.  Topics in the Zionist realm included relations 
with Britain, the Mandate, and inter-party struggles within 
the movement.  Coverage of Yishuv and Histadrut concerns 
focused on financial crises and the struggle against Gedud 
Ha-avodah (the Trumpeldor Labor Battalion.)
	 Davar, being a mouthpiece for the Histadrut, was 
obligated in principle to express the general position of the 
organized labor movement and to refrain from siding with 
specific parties.  In practice, it often tended to support the 
position of the majority party in the Histadrut, namely Achdut 
ha-avoda, whose leaders also formed the majority of Davar’s 
editorial staff.
	 The subject of the merger between Ha-Poel ha-Tzair and 
Achdut ha-Avoda parties, which led to the establishment of 
Mapai in 1930, was a matter of controversy between the two 

parties. As a result Davar was forced to adopt a cautious 
approach towards the idea. At the same time it is possible to 
discern the outcome it favored through the positions taken 
by its chief editors, among them Berl Katznelson and Moshe 
Beilinson.
	 Ha-Poel ha-Tzair and Kuntres, on the other hand, gave 
prominent coverage to minority viewpoints opposing the 
merger. These belonged to central figures in both parties, among 
them Eliezer Shochat, Nachum Tversky, Chaim Arlosoroff from 
Ha-Poel ha-Tzair and Israel Bar-Yehuda (Idelson), Melech Noi 
(Neishtadt), Shlomo Kaplansky from Achdut ha-Avoda.  Despite 
their objections, the proceedings ended with the overwhelming 
majority of both parties in favor of the merger.  This too was 
reflected in the newspapers discussed.
	 Eventually the merger took place and Mapai was 
established.  The merger was the result of several basic factors 
which propelled it: the Palestine-centric stance held by both 
parties, the rising threat of the Revisionist movement, the two 
parties’ common support for Weizmann, and the deterministic 
conviction on the part of Achdut ha-Avoda regarding the 
necessity of unifying the labor movement.  There is no doubt 
that Davar welcomed the victory and realization of the merger 
proposal. 

THE POSITIONS OF HA-POEL HA-TZAIR AND DAVAR ON THE 
ESTABLISHMENT OF MAPAI / Yaakov Goldstein

The article begins with a discussion on the origin of the 
name Mussaf (“Literary Supplement”, which means also a 
traditional prayer).  The name indicates the deep respect with 
which Israeli literature was treated – a respect bordering on 
reverence.  Israeli literature fills the same role in the secular 
world as prayer does in the religious; it is equivalent to prayer, 
if not a replacement.
	 The article then describes the process by which Dov Sadan 
was installed as editor of Davar’s Literary Supplement, and 
focuses on the great importance of literature in general and of 
Israeli literature specifically to this typically partisan-social 
publication.
	 The background events of the six years during which 
Sadan served as literary editor (1933-1939) are examined.  
These were difficult years encompassing pivotal events, 
from the rise of Hitler to the German Aliyah, the shrinking 
of the Jewish population in Eastern Europe, the Arab Revolt 

and General Strike of 1936-39, and the outbreak of World 
War II.  During this period it was necessary to cover current 
events, but at the same time to protect and nurture literary and 
cultural growth.
	 The article presents the possible reasons for Dov 
Sadan’s resignation from his position as editor, among 
them the perennial debate over whether contributors to the 
Literary Supplement should be “professional writers” or 
nonprofessionals, people otherwise employed during the day 
and writing at night.  It appears that those who supported the 
latter brought about the editor’s resignation.
	 Sadan’s editorial policies are described; on the strength of 
these policies the Literary Supplement took center stage in the 
cultural and literary life of Israel’s Yishuv.  Thanks to its editor, 
the supplement became a cultural and literary institution, 
a stage for established and debuting authors, a forum for 
cultivating talent, a home for writers who made Aliyah and 



12e

Kesher No. 35, Winter 2007

Davar was the largest and most important Hebrew newspaper 
throughout the 1940s.  Officially it was the newspaper of the 
General Federation of Jewish Workers (Histadrut), the largest 
social organization in the Yishuv.  The Histadrut was headed 
by Mapai, which in addition was the leading party of the 
Zionist movement.  The combination of these three factors 
– the Histadrut, Mapai, and the Zionist Organization – made 
Davar a primary instrument of political expression for Zionist 
policy on all subjects during these years.  The subject of this 
article is no exception.
	 Davar’s treatment of the fate of the Jews in Europe is 
examined here from two angles.  The first is which information 
the newspaper chose to transmit to its readers  and what 
importance it placed on this information – that is, whether 
the information was presented prominently or given second 
billing.  The second is how Davar’s editors interpreted this 
information and what conclusions they were able to draw 
from it.
	 The discussion examines the period between September 
1939 – the outbreak of the Second World War – and November 
1942, when the systematic mass destruction of European Jews 
was officially acknowledged.
	 The newspaper’s stance during these years, before the 
extent of the Holocaust was evident, on the one hand was 

for those who remained abroad, a workshop for fostering 
women’s writing, and more.  The Literary Supplement was 
the place for those in Israel and in the Diaspora (there was 
still a Diaspora then), as well as for Hebrew writers in the 
United States; for veteran authors and for authors recently 
arrived in Israel; for those who wrote in Hebrew and for those 
who wrote in foreign tongues and required translation in order 
to approach an Israeli audience.  Particularly noteworthy was 
Sadan’s dedication to cultivating and encouraging the last 
of the Jewish writers in Poland; through the Supplement he 
provided them with a stage, and conducted an enthusiastic 
correspondence with them.

	 As editor he combined Hebrew literature with world 
literature; current literature with classic works of previous 
generations; translated texts with original works.  At the same 
time he gave prominent exposure to Israeli authors and to the 
Israeli experience.
	 Readers of the Supplement felt they were living the 
creation of literature and culture, both Israeli and global; they 
had a finger on the pulse of all that was happening in the 
field.
	 The article provides examples of these editorial policies 
selected from several issues of the Supplement.  Dov Sadan’s 
work as editor of Davar’s Literary Supplement has persisted 
in our collective memory as a paragon and inspiration.

CONCERN THAT BECAME AN OUTCRY: DAVAR AND ITS 
TREATMENT OF THE JEWISH SITUATION IN EUROPE 1939–1942 / 
Yosef Gorny

cautious and self-restrained in its reporting on European 
developments and on the other made room for passionate 
warnings about what would in fact be recognized as the 
Holocaust by the end of the period at hand. This dual 
approach was particularly evident in the opposition between 
the more “level-headed” analysis articulated in editorials and 
the articles published on less prominent pages, among them 
firsthand accounts of life in Poland at the time.
	 Behind the “level-headed” approach, which   reported   
facts but interpreted them not as harbingers of catastrophe 
but rather with a pinch of optimism, lay the editorial staff’s 
fundamental understanding that the fate of European Jews 
would be determined on the battlefield?  Because of this 
Davar, like the other Hebrew newspapers in Israel and the 
Jewish papers in the United States and Britain, consistently 
emphasized military events in its front-page headlines.  This 
approach changed after November 1942, when all possibility 
for even cautious optimism was extinguished and the 
powerlessness of national policy and its inability to provide 
any significant aid were laid bare.  The only hope remaining 
was for a rapid victory over the Nazis and the possibility 
of saving the few survivors, as the rest of the article makes 
clear.



13e

Kesher No. 35, Winter 2007

This article presents the Histadrut periodical Davar li-Yeladim 
as a mouthpiece for the organization which intentionally 
integrated ideology and partisanship with literary 
independence.  The main claim is that Davar li-Yeladim’s 
status as the most important and influential children’s 
periodical throughout the 1930s and ‘40s was attributable 
not only to its reporting of current events and to its pro-labor 
stance, which was expressed in explicitly partisan articles 
and literary texts.  Rather, this status was due precisely to its 
interweaving of ideology and current events with the non-
ideological literature found in its pages.
	 By their juxtaposition with literary texts that were both 
modern and of high quality, and which paid little tribute to 
time, place, or political ideology, those sections of Davar li-

Yeladim which were partisan and ideological were painted in 
a more official light and thus became palatable to a wider 
audience.  Not only that: the periodical’s incorporation of 
fine literature which could stand the test of time earned for 
its news items and editorials a far longer shelf life than is 
usually accorded the written press.  The goal of preserving 
real works of literature justified Davar li-Yeladim’s practice 
of preserving its editions and releasing a bound edition at the 
end of each year which could be collected and reread.
	 The challenging and nourishing interactions between these 
two faces of Davar li-Yeladim – the commitment to ideology 
and partisanship on the one hand and to independent and 
universal literature on the other – is the focus of this article.

SELLING SUBSCRIPTIONS TO DAVAR LI-YELADIM: PARTISANSHIP 
AND LITERARY INDEPENDENCE IN DAVAR LI-YELADIM DURING 
THE YISHUV / Yael Darr

LA-MERCHAV: the Evolution of a Newspaper between 
Union and Division / Orly Tzarfaty
During the first years after Independence, there continued in 
Israel a trend in which political parties placed great importance 
on journalism as an instrument for ideological exposition and 
the shaping of public perception.
	 The newspaper La-Merchav was born as a bi-weekly 
publication in June 1954 against the backdrop of the Achdut 
ha-Avoda faction’s struggle for freedom of expression within 
the Mapam party paper, Al ha-Mishmar.  The publication 
of La-Merchav established the split within Mapam as a 
confirmed fact.
	 In December 1954 La-Merchav became a daily publication 
of the Achdut Ha-Avoda-Poale Tzion party.  The paper reflected 
the party and Ha-Kibbutz ha-Meuchad’s activist approach to 
security as well as its maximalist stance with respect to the 
country’s borders. The paper gave comprehensive expression 
to the positions and values of Ha-Kibbutz ha-Meuchad 

regarding various matters that appeared on the public agenda 
at the time.   
	 Changes in the political scene – the first Labor Alignment 
(1956), the establishment of the Labor party (1968), and the 
second Labor Alignment (1969) – along with the general 
decline in influence of partisan journalism in Israel – led to 
the discontinuation of La-Merchav.  Its unhealthy financial 
situation eventually resulted in a merger with the newspaper 
Davar in 1971.  The negotiations regarding the merger, 
which was compelled by the political parties, were fraught 
with difficulties and concerns which persisted even after the 
merger.  In practice, La-Merchav was essentially absorbed by 
the veteran publication Davar.  
	 The newspaper whose birth heralded the split within 
Mapam ceased to exist after the unification of Mapam and 
Mapai.



14e

Kesher No. 35, Winter 2007

During the first decade of the 21st century, without the reader 
being aware of it and without the media admitting to it, a 
fundamental change took place in the role and self-perception 
of the media in most of today’s democracies.  This was the 
change from what is known as “objective journalism” – 
neutral, restrained, and even aloof – to engaged journalism.
	 The 9/11 attacks were primarily responsible for the 
growing challenges to the traditional hegemonic worldview.  
In its place a new approach has emerged, according to which 
journalists are unable to avoid the necessity of taking a stand 
on an issue since any word choice they make is burdened with 
political implications.  That being the case, it is preferable 
to pick a political position consciously through considered 
examination rather than through self-justification.  Ideological 
neutrality in the traditional sense is therefore ruled out, and 
journalists must not remain indifferent to social and political 
injustice.  That said, when journalists express their opinions 
they must do so with full disclosure, without obscuring from 
the reader or viewer the fact that their coverage is subjective.  
They must permit multiple and opposing viewpoints to 
be expressed; they must not intentionally twist or hide 
inconvenient facts.  In short, they must act fairly. 
	 This “engaged” approach was precisely the approach 
followed by the newspaper Davar in the last decade of its 
existence, also the last decade of the 20th century.  In doing 
so it predated by a decade the change which would take place 
in western journalism during at the start of the 21st century.  

During its last decade Davar was admittedly the successor to 
Berl Katznelson’s paper, but there was an essential difference 
between the newspapers in these two periods: the difference 
between partisan journalism and engaged journalism.  In the 
case of a partisan paper, the party selected the editor-in-chief, 
who then reflected the positions of the party.  In the case of 
engaged journalism the editor-in-chief is appointed by the 
publisher, but is free to express his own worldview.  Partisan 
journalism gave voice exclusively or nearly exclusively to 
opinions considered legitimate in the eyes of party leadership.  
Engaged journalism is devoted to the principle of pluralism 
and presents as wide a range of opinion as possible, including 
opinions contrary to those of the editorial staff.  Partisan 
journalism bowed down to politicians and accepted their 
precedence.  Engaged journalism treats politicians with 
doubt, suspicion, and primarily criticism.   Partisan journalists 
were loyal to their party and its leadership, while engaged 
journalists are loyal first and foremost to their conscience and 
to their readers. 
	 The concept of engaged journalism has not been widely 
adopted in Israel, where erroneous perceptions persist 
regarding the advantage of the free market in the cultural 
arena.  But with the weakening and dwindling of public 
journalism, and in light (or “dark”) of the fact that the media is 
becoming primarily a purveyor of entertainment, it becomes 
necessary to view the growth of this new genre precisely in a 
positive light.

THE RETURN OF ENGAGED JOURNALISM / Yoram Peri

ISRAELIS IN THE LOCAL AND THE GLOBAL VILLAGES: NATIONAL 
IDENTITY FACING GLOBALIZATION AND MULTICULTURALISM IN 
A MULTI-MEDIA ENVIRONMENT / Hillel Nossek and Hanna Adoni
This article focuses on the role that various means of 
communication – both new, such as the personal computer 
and the Internet, and old, such as television, books, and 
newspapers – play in the process of shaping social identities.  
In addition, it examines the results of their influence: are 
existing identities reinforced or new identities created?  Or 
are old identities, such as national identity, erased as new 
technologies become dominant in society?  These issues are 
examined in the context of two social trends likely to influence 
the construction of identity: globalization, which furthers the 
development of a global identity, and multiculturalism, which 
strengthens and raises awareness of specific ethnic identities.  

These two trends are potential threats to the continued 
existence of national identities in the context of social and 
cultural identity.
	 The authors’ case study is the Israeli society, which is 
coping with changes arising from the progress of globalization 
and the rise of multiculturalism in parallel to its growing 
exposure to new means of communication.  Accordingly 
they examined the contribution of different patterns of media 
consumption – reading books and newspapers, watching 
television, and surfing the Internet – to the structuring of 
social identities relevant to Israelis: global identity, Jewish 
identity, Israeli identity, and ethno-cultural identity.  The 



15e

Kesher No. 35, Winter 2007

findings presented in the article are based on data from a 
telephone survey the authors conducted in September 2001 
among 520 respondents chosen as a representative sample of 
the urban Jewish population above age 21, as well as from 
discussions held with nine focus groups.
	 The findings revealed that, contrary to the widespread 
belief that the new media environment would blur the 
boundaries of existing national identities, the consumption 
of means of communication contributed to the construction 
of complex identities encompassing national, ethnic, and 
global elements.  Following the findings that emerged from 

a previous study (Adoni and Nossek, 1997) it appears that 
individuals are capable of being at once “citizens of the 
world” and active members in an ethno-cultural community 
without giving up their national identity.
	 Different media were utilized to strengthen various 
identities and none of the communicational technologies 
examined was unique in its contribution to the strengthening 
of a specific identity. Despite the high interchangeability 
between different media with regard to reinforcing various 
identities, they continued to co-exist side-by-side.  

October 2000 – October 2001: the Imagined Jewish 
Community of the French News Magazines / Shmuel Trigano
This article examines the manner in which the French 
weeklies portrayed the Jewish community during the month 
of October 2000.  
	 With the outbreak of the second Intifada, French Jews 
were victims to violence aimed both at places of worship 
and at individuals, perpetrated by French Arabs of North 
African descent.  During this month the magazines examined 
in this article (L’Express, Le Point, Le Nouvel Observateur, 
Marianne) covered these incidents in a paradoxical way.  
The Jews in France suffered not only violent intimidation 
but, at the same time, criticism targeted in particular at their 
“communitarianism.”  That idea, which spread and matured 
during this period, would re-emerge when in November 
2001 L’Observatoire du Monde Juif published a list of the 
450 anti-Semitic attacks which had taken place since October 
2000, attacks which the media and the establishment had 
passed over in complete silence during the whole of that year.  
Where in October 2001, despite being victim to Arab-Muslim 
aggression, the Jews were accused of “communitarianism” 
(communautarisme1); they were in November 2001 accused 
of “communitarian separatism.” 
	 From a logical point of view, we may infer that the media 
discourse during the year 2000 was the primary factor in the 
pervasive silence throughout the entire year regarding the 
repeated and varied forms of anti-Semitic harassment which 
took place.  In order to justify their silence, those in position 
to shape this discourse chose to rule out, in advance, the 
legal validity of the Jewish community’s protests.  From the 
moment this ideological approach was adopted, any logical 
conclusion that might have been derived from examining 
real events became unimportant, or more precisely was re-
examined in light of the first, misleading thesis: that is, because 

the Jews are “communitarian,” their complaints cannot not be 
other than an attempt at protecting their community, are thus 
impossible to take seriously, and should be condemned.
	 From a factual point of view, the articles about the anti-
Semitic attacks form part of a general journalistic trend 
regarding the Intifada and Israel, notable in its negative 
treatment of the latter.  This is the period which saw the tragic 
death of the twelve-year-old Muhammad al-Dura, an event 
prominently reported in every paper.  France’s Jews were 
held responsible, as an extension of the alleged guilt accorded 
to Israel.  In this way a direct connection was drawn between 
the events in Israel and those in France, as though it were 
possible to equate the two.  At any rate, it seems that such was 
the opinion held by journalists.

Figures in the Journalistic Discourse
The media’s story followed a fixed model which on the one 
hand censured “guilty” members of the Jewish community, 
and on the other praised “exemplary” Jewish figures, who 
could be considered “positive” and a balance against those 
“negative” figures who should be denounced.  Thus the 
discourse adhered to a shallow binary model (positive 
or negative, a good or bad Jew) which required a guilty 
party to exist; the guilty party in this case was “the Jewish 
community”, which the media insisted on differentiating 
from “the Jews.”  But in order to establish Jewish culpability, 
it was first necessary to deny that any attack was being made 
upon them; that is, to present such an attack in relative terms, 
by implying that the Jews themselves failed to understand 
matters, and afterwards removing the attack from its original 
(French) context and reframing it in the context of events in 
the Middle East, which would explain and justify it.



16e

Kesher No. 35, Winter 2007

	 The textual deconstruction of violent incidents typically 
adhered to the following outline:
1.	 The irrationality of the Jews.
2.	 Downplaying the incident. 
3.	 Depersonalization and denial of the violence.
4.	 For lack of alternative, both Jews and Arabs should be held 

responsible.
5.	 Nevertheless, the Jewish community is responsible to 

a greater extent; France’s Jews are equated with Israeli 
settlers.

6.	 Who are the “bad” Jews?
7.	 The “bad” Jews are the Sephardic, right-wing Jews who 

identify with Israel.
8.	 Even worse is the “Jewish lobby.”
9.	 Despite this, there exist “good” Jews: respectable 

Ashkenazis whose religion is Judaism (Israélite).
10.	Which party is guilty?  The media is innocent.
11.	A tie in the best case: the increasingly “communitarian” 

nature of the two communities.

October 2001:
Criteria for Referring to the Muslim Community
The picture that emerges from the journalistic discourse 
regarding the Muslim community following the September 

11 attacks is surprising in its contradictions.  In the name of 
Islam a new kind of attack was carried out and applauded by 
nearly the entire Muslim world, including in France, to almost 
no criticism from the media.  On the contrary, the written 
media united around the Muslim community, intercepting 
any attempt to involve it in what occurred.
As a result the French public has been presented with a 
discourse on a Jewish community whose nature, supposedly 
violent and troublemaking, stands in stark contrast to the 
“pacifism” of the Arab-Muslim community (“The calm Islam 
of the Muslims in France”, Le Monde, October 5, 2001.)  The 
positive discrimination in favor of Islam has a darker side: 
negative discrimination against the Jewish community.

Note
Communautarisme is a philosophy which accords the community (be it ethnic, 
religious, cultural, social, political, or even athletic) equal or even greater 
importance than the universal values of freedom and equality.  It often occurs 
as a reaction to liberalism and individualism, and is thus in conflict with 
the values of the French republic.  With regard to the negative connotations 
of the word as it is used in France, another fitting translation might be 
“sectarianism.”  This article will use the word “communitarianism.”


