
 1

                                              

    Volume 5, Number 11                             June 9, 2011 

 

What's the Deal with al-Jazeera? 

              Uriya Shavit 

 

Shortly after the Qatari regime launched al-Jazeera on November 1996, the news 

channel gained an international reputation as an effective force for the 

democratization of the despotic Arab political order. Commentators, mainly in the 

United States, pointed to the channel's slogan that emphasized the importance of 

hearing the opposing sides of every conflict: "The opinion…and the other opinion." 

The news network was also praised for addressing sensitive issues such as women's 

rights, for giving voice to political and intellectual dissidents, and for the relatively 

professional standard of its reporting. This was all new to Arab media, which had 

been dominated by images of kings and presidents embarking upon and 

disembarking from planes. Speculation became rife that the Middle East was now 

witnessing an information revolution, galvanized by a courageous satellite channel 

and the free flow of news on the Internet — and that this media revolution would 

usher in an era of political revolutions.  

 

There was, however, one serious flaw in describing al-Jazeera as a champion of 

democratization. The channel was careful not to question the legitimacy of existing 



 2

autocratic regimes, let alone that of the Qatari regime. It did not engage in 

investigative reporting on the corruption of Arab leaders and their families, and 

hardly tackled the issue of the Arab world's democracy gap. When asked why, 

managers suggested a variety of fanciful answers, from an aversion to tabloid-styled 

media to Qatar being an uninteresting country. But the truth was simpler. Al-Jazeera 

was never an independent channel. It was created as an organ of the Qatari regime, 

and was forced to function in accordance with that regime's interests. 

 

Yet, during the past six months, an apparently new al-Jazeera has emerged: a news 

organization that openly and intensively supports and promotes democratic 

revolutions around the Arab world. While the role of al-Jazeera in the upheavals of 

Tunisia, Egypt, Yemen, Libya and Syria should not be exaggerated, neither should it 

be underestimated.  First, al-Jazeera has been the primary source of information on 

demonstrations and other dissident activities in Arab countries, energizing the 

continuation of protests, creating a "snowball effect" that carried protests from one 

country to another, and garnering international attention and sympathy for the 

uprisings, which proved essential in the cases of Egypt and Libya. Second, by 

unequivocally praising the uprisings in its political analysis as well as religious 

broadcasting, al-Jazeera empowered dissidents morally. 

 

The structure of authority in al-Jazeera has not changed. Thus, in the future, the 

question historians of the Arab Spring will need to examine is not, "Why did the Arab 

world's most popular news channel become pro-democratic?" but, "Why did the Emir 

of Qatar decide to support political change?" 

 

One explanation that can be ruled out is that Qatari Emir Hamad Al Thani, who 

ousted his father in a bloodless coup in June 1995, is a democrat. He is not. While he 

cultivated the image of an open-minded reformist and entrepreneurial leader, his 



 3

emirate made no progress towards democratization, even by Gulf States' standards. 

In fact, Al Thani repeatedly failed to make good on his promises for reforms. On April 

29, 2003, a national referendum approved a new constitution that called for the 

establishment of a consultative council consisting of 45 members – 30 elected and 15 

appointed. The new council was to replace an ineffective, appointed council 

established in 1962, and was to become the emirate's legislative organ. It was even 

given the authority to overturn a veto by the emir by a two-thirds majority, although 

the emir was given the right to dissolve the Council and to veto laws "when absolutely 

necessary." However, eight years on, the Council -- holding the promise of limited 

though meaningful participatory politics -- has not been established, and there is no 

indication that it will ever be. Qatar's democratic experience thus far is limited to 

municipal elections, the latest of which took place last May. 

  

Al-Jazeera has not been balanced in its coverage of Arab revolutions. Events in 

neighboring Bahrain, a historic rival of Qatar but nevertheless a country in which a 

democratic revolution may directly impact stability in Al Thani's realm, were given 

relatively little attention by the channel; al-Jazeera insisted the reason was not 

political, and that events in Bahrain simply did not merit as much attention as other 

uprisings.  

 

Throughout the Arab Spring, the channel has refrained from debating the political 

stalemate in Qatar itself and has avoided the issue of the emirate's unfulfilled 

promises of carrying out the 2003 reforms. Al-Jazeera’s coverage of Qatar's 

controversial December 2010 winning bid to host the 2022 soccer World Cup final 

has been triumphant in tone and consistent with the Emir's ambitious agenda. Issues 

such as: the criticism of Qatari religious jurists about spending billions of dollars on 

sporting infrastructure; the senselessness of a country with no soccer tradition and 

unbearable summer heat hosting the world's most popular sporting event; and the 



 4

allegations about Qatari corruption in the bid process, which are prevalent in the 

international media, have not resonated in al-Jazeera at all. 

 

If Emir Hamad is not a democrat, is it possible that al-Jazeera's democratic change 

of course resulted from Hamad’s Islamist leanings? This theory is supported by the 

fact that the revolutions the channel promoted most prominently occurred in 

countries where regime change could lead to the rise of the Muslim Brotherhood or 

affiliated movements. During the Tunisian uprising, al-Jazeera gave considerable 

attention to Rashid al-Ghannushi, an exiled Tunisian Islamist leader. And the main 

personality commenting on the revolutions on al-Jazeera (along with the Arab 

nationalist, former Israeli MK Azmi Bishara) has been Yusuf al-Qaradawi, a spiritual 

leader of the Egyptian Muslim Brotherhood, one of the Sunni world's leading jurists, 

and the host of a popular al-Jazeera TV show on Islamic religious law. 

 

While the Islamist influence on al-Jazeera cannot be denied, and while al-Qaradawi's 

prominence in Qatar has been a cultural-religious fact since 1961, the significance of 

these factors should not be overestimated. Al-Jazeera has given voice to Islamists, 

but not only to them. And al-Qaradawi's removal last year from control over the 

popular internet portal he headed since 1997, IslamOnline.net, proved that while 

religious jurists are respected in Qatar, they don’t always get the last word. The Emir 

could have prevented the dismissal of the aging sheikh, who transformed his emirate 

into a hub of religious scholarship, but his inaction hinted that he would not be under 

the thumb of any one ideologist.   

 

If neither democracy nor Islamism is Hamad Al Thani's motivation, perhaps the 

reason for al-Jazeera's sudden transition is more personal. The Emir of Qatar is the 

head of a tiny country (population 850,000, of which less than 300,000 are  citizens) 

who likes to think big and, thanks to the fabulous wealth conferred by natural gas 



 5

revenues, can afford to do so. (Qatar ranks first in the world in GDP per capita-

Purchasing Power Parity, at nearly $180,000, and registered the world's highest 

growth rate in 2010 – an estimated 16.3 percent.) He wants Qatar to become a center 

of attention and a regional power broker despite its obvious limitations. While 

realpolitik and ideology are not absent from his policies, there is no point in 

searching for the answer there. In strategic terms, the Emir places his country at 

great risk when he puts it in the spotlight. But the temptation is such that he cannot 

resist. The Emir permitted al-Jazeera journalists to support the Arab Spring for the 

same reason that he initiated al-Jazeera, competed to host the Olympics and the 

World Cup, and aims to diplomatically engage in Palestinian politics and Arab-Israeli 

negotiations: he likes to punch above his weight. So far, he has managed to keep 

himself and his emirate safe and proud in the ring. But that is no guarantee for the 

future.  

 

Uriya Shavit is a research fellow of the Moshe Dayan Center for Middle Eastern and 

African Studies at Tel Aviv University. 

 
 

The Moshe Dayan Center publishes TEL AVIV NOTES, an analytical update on 
current affairs in the Middle East, on the 10th and 26th of every month, as well 

as occasional Special Editions. 

 

TEL AVIV NOTES is published with the support of the V. Sorell Foundation  
 

 
Previous editions of TEL AVIV NOTES can be accessed at www.dayan.org, under 
"Commentary." 
 
You are subscribed to the Moshe Dayan Center Electronic Mailing List. Should you 
wish to unsubscribe, please send an email to listserv@listserv.tau.ac.il, with the 
message   "unsubscribe dayan-center." 
        


